Expressió/
puntuació/ concordança
No es posa
coma entre subjecte i predicat.
|
No es
deixen fragments sense verb! Un verb és la part més important de
tota oració.
|
RECORDA:
coma és pausa curta, punt és pausa llarga i punt i coma és
pausa intermitja.
|
Si has
d'aclarir res pots usar dos punts o parèntesi.
|
S'han
d'evitar les repeticions: usa sinònims, pronoms, ...
|
Alerta amb
la concordança! “pots tenir els orígens i adaptar-se”---
“ADAPTAR-TE”, “els que odien... no té perquè
fer-ho...”----- “NO TENEN”, “tenen un pensament estancat i
només accepta...”--- “només ACCEPTEN”.
|
Els títols
de llibres s'escriuen subratllats. Els títols d'articles i de
revistes o diaris, entre cometes.
|
Noms de
mesos en minúscula: gener, maig...
|
Abreviacions:
1r, 2n, 3r, 4t, 5è, 1a, 2a, 3a, 4a, 5a...
|
Ortografia
El
Complement Directe no duu preposició: s'ha d'escriure per exemple
“agafà Hitler com a model”, “imitam la societat”,
“estimam la nació” (no “agafà a Hitler” ni “imitam a
la societat” ni “estimam a la nació”).
|
|
“Degut
a” està malament, millor usar A CAUSA DE
|
|
DES
DE va separat i des de que està malament, és DES QUE.
|
|
Influir/
influint/ influït/ influïren/ influirem...
|
|
Paraules
femenines començades amb i o u àtones no s'apostrofen: la
història, la il·lustració,
|
|
En
quant a... està malament; s'ha d'escriure QUANT A o PEL QUE FA A,
EN RELACIÓ A...
|
|
Per
què? Perquè... (pregunta separat; altres casos, junt)
|
|
Què
du accent si és pregunta o duu preposició davant: Què?, En què,
de què, amb què...
|
|
interès,
algun, església
|
Alerta!
Conèixer/ néixer
|
Un
altre llibre, però
una altra obra.
|
Contraccions:
al, del, pel...
|
GRAMÀTICA
- S'ha de vigilar la CONCORDANÇA verbal, nominal, les persones (no xerrar de tu i després d'ells)
- Convé no repetir. Tornar a llegir el text abans de donar-lo per vàlid. Us adonareu si hi ha repeticions...
- El Complement directe NO DUU PREPOSICIÓ: rebutgen els companys (NO ALS COMPANYS), convida els altres (NO ALS ALTRES), afectaran la llengua (NO A LA LLENGUA)
ORTOGRAFIA:
MALAMENT
|
BÉ
|
*Les
persones ens queixam de
que els
aparells...
*el
fet de que.../ la idea de que...
*al
igual, a l'igual que
*Foix,
al guanyar..
*Gerundis
en -guent són incorrectes: tenguent
|
ens
queixam que...
el
fet que/ la idea que...
igual
que
en
guanyar/ quan va guanyar
tenint |
què:
què? / de què, amb què, en què...
que:
li va dir que no, el nin que va venir, fes el que vulguis... |
Una
anàlisi cronològica (femení)
Un
costum/ els costums/ un avantatges i un desavantatge (masculí)
Altre/
altra |
ERROR
IMPORTANT:
*LO
NEUTRE
INCORRECTE: a lo millor, a lo seu, lo extern, lo propi...
SOLUCIONS
CORRECTES: tal volta, a les seves coses, allò extern, allò
propi, el que és seu, el que és propi, .... |
AQUESTES
PARAULES SÓN BÀSIQUES:
influir,
influïren, influït/ influïda...,
|
introduir,
introduïren, introduïts...
|
constituïts,
|
la
història, la utilització, la ideologia, la importància, la
introducció
|
estendre,
esplendor, estenedor, extensió, estranger
|
milions,
doblers...
|
MALAMENT
|
BÉ
|
A
jo
|
a
mi
|
vé
|
ve
|
Desde,
desdel
|
des
de/ des del
|
bò
|
bo
|
origens
|
orígens
|
llengues
|
llengües
|
calificatiu
|
qualificatiu
|
posesiu
|
possessiu
|
trata
|
tracta
|
escritor
|
escriptor
|
tambe
|
també
|
olvidat
|
oblidat
|
sebre
|
saber
|
crisis
|
crisi
|
anyorar
|
enyorar
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada