RECORDA!
- A la paraula QUATRE, la QU no forma dígraf perquè sonen les dues lletres.
- A la paraula GUANT, tampoc. En el grup GU sonen les dues lletres; per tant, no és dígraf.
- Alerta:
- la L·L se separa perquè es consideren dos sons: COL-LE-GI
- És com MM i altres: IM-MÒ-BIL, PIS-CI-NA
ACTIVITATS:
Encercla els dígrafs d'aquestes paraules i separa-les en síl·labes:
carreta metge canya al·lot assassinat passeig elles quadres aquesta caixonet amigues platja despatx correcció esquitxos
carreta CAR-RE-TA metge MET-GE canya CA-NYA
al·lot AL-LOT assassinat AS-SAS-SI-NAT
passeig PAS-SEIG elles E-LLES quadres QUA-DRES
aquesta A-QUES-TA caixonet CAI-XO-NET
amigues A-MI-GUES platja PLAT-JA
despatx DES-PATX correcció COR-REC-CI-Ó
esquitxos ES-QUIT-XOS
CORRECCIÓ FITXA
UNITAT 2
Els dígrafs
1 Reproduïm totes les paraules i subratllam les que contenen dígrafs.
paraigua • coll • goril·la • metge • bassiot • roques • caseta • àguila • gent • moure • passar • anàlisi • equip • freqüència • comptar • renyar • assumpte • treball • fletxa • emparar • ella • raig • inestable • presumpte • col·legi • peix • estoig • pinya • fitxar • marró • platja • carbó • forçut • semblar • coet • admissió • caça • rosa • requerir • quimera.
2 • Representen un únic so: lligar, corrent, raig, guitarra, guerrer, seny, aquest, àguila, fletxa, bossa.
• Representen dos sons diferents: adequar, guatlera, aigua, freqüent, pingüí, evacuació.
3 quedar • guerra • metge • brotxa • guanyar • estoig • segell • mussola • calaixera • batxillerat • arrosser • jutjar • viatge • quilòmetre • collar • màquina • despatx • llapis • banyar • carrer • passeig • pany • raqueta • allunyar.
4 a) Marta, surt a la pissarra a dibuixar un goril·la.
b) El cotxe del senyor director està avariat al garatge.
c) A l’estació de tren, els passatgers s’afanyen a carregar les maletes.
d) L’avió arribarà a l’aeroport a les quatre i mitja.
e) L’equip de bàsquet del meu col·legi ha quedat guanyador del torneig.
f) L’esquirol està menjant avellanes assegut dalt de l’arbre.
g) Amb el meu telescopi veig la lluna i les estrelles.
h) Si et trobes pitjor de la panxa, pren una til·la.
i) Em fa il·lusió comprar-me una jaqueta nova.
j) El xarop que m’ha receptat la metgessa fa gust de maduixa.
5 • Poden separar-se: peixos, garatge, carro, cotxes, bossa, col·leccionar.
• No poden separar-se: colla, empaquetar, esquitxar, enquesta, amaguen, ensenyava.
6 tas-sa • co-rat-ge • blan-ques • der-ro-ta • a-com-pa-nyar • gui-tar-ris-ta • al-lu-ci-nant • du-ques-sa • dot-ze • mit-ja • pas-sa-port • ca-llar.
7 Cal corregir: es-tra-nyar • ba-llar • bo-ti-guer • a-de-quar • a-be-lla • ba-nyar.
8 Un capvespre de diumenge n’Aina, en Marc i la seva colla es varen allunyar del poble i, per un camí de carro, varen arribar a l’antic poblat talaiòtic, les restes del qual es conserven a un turó des d’on es veu la mar.
Tots ja havien visitat el jaciment arqueològic amb les seves famílies i, ara, es limitaven a descansar asseguts devora la porta d’entrada. –A què jugam? –A «conillets a amagar»! –No, que fa massa calor… –A què voleu jugar, idò? –Ja ho sé –diu en Marc–, podem jugar a arqueòlegs! –I com s’hi juga? –Podem escorcollar el terreny d’aquella urbanització on construeixen tantes cases; s’hi veuen moltes capes de terra i potser hi trobarem restes com les del poblat talaiòtic… –O algun tresor!
9 Cal corregir.
NO OBLIDEU RECO-LLIR LES EINES
ATENCIÓ: CA PERI-LLÓS DINS EL RECINTE
PER SEGURETAT, NO US ALLU-NYEU DEL GUIA DURANT LA VISITA
10 • Conté un dígraf i una consonant geminada: col·loquen. • Conté dos dígrafs: passeig. • No conté cap dígraf: col·lecció.
EXERCICIS 2 i 3 P.39
2 a. pesca; b. utilitzar; c. roca; d. pluja.
3
• Se separen " carretera, fossa, imatge, al·lèrgia, calitja.
car-re-te-ra fos-sa i-mat-ge al-lèr-gi-a ca-lit-ja
• No se separen: Favàrtix; equip; rellom, raqueta, renyar, àguila, balanceig.
fa-và-ritx, e-quip, re-llom, ra-que-ta re-nyar
6 P. 46
5 b. Un dígraf és una combinació de grafies que representen un únic so.
6 classe; ullastre; carregador; capritxós; garatge; bloqueig; conseller; passarel·la; queixal; trossejar; esquerra.
5 A les dotze i mitja arriba el nin de l’escola i la mare li demana: –Què et varen dir del treball que escrigueres? –Molt bé, mare. Vaig triomfar. La meva redacció va emocionar la professora. –Sí? –Sí, sí. Va dir que era un treball que feia pena. • Se separen " dotze, mitja, arriba, professora. • No se separen " Què, treball, escrigueres, vaig.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada