diumenge, 1 de desembre del 2019

RAMON LLULL











ESQUEMA BÀSIC PER PREPARAR EL TEMA: 
1. VIDA: 

2. OBRA: 
  • gran fecunditat (une 243 obres)
  • diferents gèneres i temes: filosofia, mística, teologia, poesia, narrativa, àlgebra, ciència, geometria, astronomia... 
25. Digueren a l'amic: -On vas?-. -Venc de mon amat-. -On vens?-. -Vaig a mon amat-. -Quant estaràs ab ton amat?-. -Aitan de temps con seran en ell los meus pensaments.-
26. Cantaven los aucells l'alba, e despertà's l'amic, qui és l'alba, e los aucells feniren lur cant, e l'amic morí per l'Amat en l'alba.
27. Cantava l'aucell en lo verger de l'Amat. Vénc l'amic, qui dix a l'aucell: -Si no ens entenem per llenguatge, entenem-nos per amor, cor en lo teu cant se representa a mos ulls mon Amat. 
47. Estava l'amic tot sol, sots la ombra de un bell arbre. Passaren hòmens per aquell lloc, e demanaren-li per què estava sol. E l'amic respòs que sol fo quan los hac vists e oïts, e que d'abans era en companyia de son amat. 
57. Demanaren a l'amic: -¿Quals són tes riqueses?-. Respòs: -Les pobretats que sostenc per mon amat-. -¿E qual és ton repòs?-. -¿E qui és ton metge?-. -La confiança que he de mon amat-. -¿E qui és ton maestre?-. REspòs, e dix que les significances que les creatures donen de son amat.
64. Demanaren a l'amic qual cosa era benanança. Respòs que malanança sostenguda per amor.
70. Les vies d'amor són llongues e breus per ço cor amor és clara, pura, nédea, e vera, subtil, simple, forts, diligent, llugorosa, abundosa de novells pensaments e de antics remembraments. 
      • filosòfiques i científiques:
        • Art abreujada d'atrobar veritat
        • Arbre de la ciència
        • Llibre de la quadratura e triangulatura del cercle
        • Tractat d'astronomia
        • Liber de atcensu et descensu intellectu
      • didàctiques:
        • Llibre de l'orde de Cavalleria
"Per significança de les set planetes, qui són corsos celestials e governen e ordonen los corsos terrenals, departim aquest Llibre de Cavalleria en set parts, a demostrar que los cavallers han honor e senyoria sobre lo poble a ordonar e a defendre. La primera part és del començament de cavalleria; la segona és de l'ofici de cavalleria; la tercera és de l'examinació qui cové ésser feta a l''escuder con vol entrar en l'orde de cavalleria; la quarta és de la manera segons la qual deu ésser fet cavaller; la quinta és de ço que signifiquen les armes de cavaller; la sisena és de les costumes que pertanyen a cavaller; la setena és de la honor qui cové ésser feta a cavaller."
        • Doctrina Pueril
        • Llibre de Gentil e los tres savis
      • "novel·les":
        • Blanquerna (Llibre d'Evast i d'Aloma i de Blanquerna son fill)
          • Explica la vida de Blanquerna com a model ideal de conducta i educació. 
          • Va passant per etapes diferents: es fa monjo -> abat -> bisbe -> papa -> ermità.
          • En cada un dels moments intenta "ordenar" i organitzar el lloc/ les persones que estan sota el seu càrrec. 
          • Obra utòpica i exemplar. 
          • El Llibre d'Amic e Amat s'inclou dins Blanquerna, com si hagués estat escrit per ell. 
        • Fèlix o Llibre de Meravelles:(capítol 7: Llibre de les bèsties)
          • Fèlix viatja pel món meravellant-se de tot...
          • Conté 10 capítols:
            • Sobre Déu
            • Sobre els àngels
            • Sobre el cel
            • sobre els elements
            • Sobre les plantes
            • Sobre els metalls o minerals i l'alquímia
            • Sobre els animals ("Llibre de les bèsties")
            • Sobre l'ésser humà en tots els seus aspectes. 
            • Sobre el Paradís
            • Sobre l'infern. 
        • ****Llibre de les Bèsties: és una història de caire polític, on alguns dels animals lluiten per comandar, es traeixen, tenen vicis i són dolents... i viuen a costa dels altres... Destaquen el Lleó (rei) i la guineu (Na Renard, que és qui mou la intriga de la cort) i la "convivència" entre carnívors i herbívors. 
      • poesia:
        • "Lo desconhort"
        • "Cant de Ramon"
        • "Lo concili"
        • poesies trobadoresques (segons ens conta ell mateix)
3. IMPORTÀNCIA---> CREADOR DEL CATALÀ LITERARI: 
  • llengües usades: CATALÀ, LLATÍ, ÀRAB, OCCITÀ (només conservam obres en català i llatí). [Voluntat d'arribar al màxim de gent possible]
  • escriu sobre tots els temes
  • característiques: 
    • creació de lèxic: incorpora cultismes, pseudoderivats... però també crea paraules (MAGNE> magnificatiu, magnificant, magnificança...)
    • sintaxi senzilla i entenedora (però també amb molta subordinació)
    • ús de símbols, arbres, gràfics, eximplis... (molt didàctic)
Aquestes són algunes de les figures que empra Llull per explicar la seva "Art". 








Vídeo "Phantanticus. El can de Ramon" ( coproducció de Televisió de Catalunya amb La Perifèrica Produccions, Oberón Cinematogràfica, l'Institut Ramon Llull i IB3 (Televisió de les Illes Balears)


RAMON LLULL: CIÈNCIA I ACCIÓ/1
RAMON LLULL: CIÈNCIA I ACCIÓ/2















"Jo, Ramon Llull"(Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals)


Exposició "La màquina de pensar: Ramon Llull i l'ars combinatòria!



PÀGINA AMB TEXTOS LLEGTS

http://enllullat.cat/lectures-i-textos/


http://www.rutasramonllull.com/el-personatge



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada