PRONOMS
- Substitueixen noms o sintagmes de diferents tipus.
- no tenen significat propi: adopten el significat de l'element al que fan referència.
- Poden ser:
- PRONOMS PERSONALS
- FORTS o TÒNICS: normalment fan de subjecte, a no ser que vagin darrere una preposició. Són les persones gramaticals
- Jo, tu, ell, ella, nosaltres, vosaltres, ells, elles, vostè, vós, mi.
- PRONOMS PERSONALS FEBLES: sempre van davant o darrere el verb, moltes vegades amb guionet o apostrofats. Es refereixen a altres conceptes (referents) del text:
- Anam a Palma---HI anam
- Vols la taronja? Sí, LA vull.
- Ella és alta? Sí, HO és.
- El gelat m'agrada molt! (a mi)
- PRONOMS DEMOSTRATIUS, POSSESSIUS, INDEFINITS:
- Quina panada vols? Dona'm aquella!
- No tenc boli. En Joan té el meu.
- Em demanes com eren els nins? Alguns eren simpàtics.
- PRONOMS INTERROGATIUS I EXCLAMATIUS:
- Qui és?
- Demana-li qui va venir.
- Què vols?
- Demana -li què volia
- On ets?
- Demana-li on era.
*** Alerta!
Hi ha pronoms que tenen la mateixa forma que els determinants:
DETERMINANTS PRONOMS
- Has duit el llibre? El volia llegir.
- La nina és rossa. La vares veure?
- Els peixos són de colors. Els has vist?
- Les cireres són passades. Tira-les!
- En Toni és agut. He duit pomes. En vols?
- Aquella pissarra és grossa. Vull aquella.
- El meu germà és petit. El seu té quinze anys.
ACTIVITAT
1. Digues si els mots marcats són determinats o pronoms i de quin tipus.
a) Dóna’m aquella pel·lícula. Aquesta no m’agrada!
b) Els seusulls són més bonics que els meus
c) L’explicava l’àvia, aquesta història
d)Quina sorpresa que em vares donar!
e)Agafes uns pantalons o n’agafes dos?
f)Vaig a molts llocs i torno a alguns
g) El pis on vivia era petit.
h) La casa en què vivia era grossa.
PRONOMS FEBLES
DINS EL PREDICAT DE LES ORACIONS, EL VERB POT ANAR ACOMPANYAT D'ALGUN/ALGUNS D'AQUESTS COMPLEMENTS:
|
RECORDATORIS:
- Recorda que són pronoms febles:
- EM, ET, ENS, US, ES, EN, EL/LA/ELS/LES i les seves variacions (M', 'M, -ME, -NOS, -VOS, N', L', 'LS...).
- Tambe tenim altres pronoms febles (aquests són invariables): LI, HI, HO.
- Recorda que substitueixen un complement (del verb) i que es col·loquen al costat del verb:
- Si és una forma verbal imperativa (ordre), aniran darrere. PENTINA'T
- Si és un verb perifràstic, poden anar davant o darrere. ET VA PENTINAR/ VA PENTINAR-TE
- En els altres casos, van davant. ET PENTINA, ET PENTINAVES, ET PENTINARÀS...
- Davant el verb es posen tot sols o amb apòstrof (segons si el pronom és variable, si el verb comença en vocal i segons les regles d'apostrofació): L'AGAFA,T'AGRADA, M'AGRADAVA, N'AMAGA, S'AGAFA... / LA VOL, EL COMPRA, LA IL·LUMINA, HI VA, LI AGRADA
- Darrere el verb es posen units amb un apòstrof o amb un guionet. Posam guionet si hi ha canvi de síl·laba: COMPRA-ME-LA, COMPRA'L, MENJA-TE'LS, MENJA'LS...
- Recorda que l'apòstrof es posa sempre com més a la dreta possible:
- ME'N VAIG
- ME N'ANAVA
- T'AGRADARIA
- T'HA AGRADAT
- TE N'HI POSES
- TE'N POSARÀS?
- En les combinacions de pronoms febles l'ordre és:
reflexiu-2a-1a- CI+CD-en-ho/hi
Per exemple:- ME N'HI VAIG , SE T'AFERRARÀ, DONA-M'HO, DONA-ME-LA, TREU-TE-LA'N (treu-te la pedra de la sabata), TE N'HI POSES (et poses sucre dins el cafè), ...
- Matisos: 3a PERSONA CI+CD (totes aquestes formes estan admeses: n'hi ha que són pròpies del País Valencià)
- LI'L---L'HI
- LI LA ---LA HI
- LI'LS---ELS HI
- LI LES ----LES HI
- LI'N ----N'HI
- LI HO ----L'HI
ACTIVITATS:
- Troba l'ATRIBUT i fes la substitució pronominal:
- Ell és petit.
- Ells pareixen simpàtics.
- Elles estaven cansades.
- Nosaltres som estudiants.
- Elles semblen bessones.
- Substitueix el COMPLEMENT DIRECTE de cada oració pel seu pronom corresponent:
- Ahir vaig obrir les caixes.
- Na Marta compra les patates.
- Na Marta compra patates.
- En Toni ha comprat això.
- En Miquel ha comprat el llibre.
- Obris la porta?
- Vols això?
- Has duit els llibres?
- Vols cafè?
- Va dir que no ho volia fer.
- (A tu) han avisat?
- (A nosaltres) avisareu?
- Ara substitueix el Complement Indirecte pel seu pronom feble corresponent: 1a/2a: em/et/ens/us, 3a: li/els
- Hem donat la sorpresa als pares.
- Heu de dur el menjar al moix.
- En Miquel regala el llibre a na Joana.
- Has telefonat al director?
- Has donat el llibre a en Jordi?
- Has donat la resposta als teus amics?
- Telefonaràs (a mi) el capvespre?
- Pentina (a tu)!
- Substitueix el CRV de cada oració pel seu pronom feble corresponent:
- Et fies de na Maria?
- Es riuen d'ell.
- No s'adona de la sort que té.
- No s'acostuma a viure sol.
- Confies en na Maria?
- Ha optat per no venir.
- Substitueix els Complements Circumstancials pel seu pronom feble corresponent:
- Dina amb el director.
- Va pujar fins al setè pis.
- Voleu viure al camp.
- En Pere arriba de la feina.
- Pensa venir amb bicicleta.
- Brames com un ase.
- Ha arribat molt prest.
- Ve del metge.
- En Jordi ha vengut ràpidament.
- Has entrat a la classe?
- Substitueix el Complement Predicatiu pel seu pronom feble:
- Els músics toquen concentrats.
- La professora respon enfadada.
- Els alumnes se'n van satisfets.
- Aquelles nines arribaven decidides.
- El nin jugava content.
- Indica quin complement és i després substitueix-lo per un pronom feble. En alguns casos es poden admetre dues solucions:
- He comprat aquestes jaquetes. CD LES HE COMPRADES
- Has telefonat a na Maria? CI LI HAS TELEFONAT?
- Vine amb mi! CCC VINE-HI!
- Vés a comprar ara mateix! CRV VES-HI ARA MATEIX!
- En Pere canta malament. CC EN PERE HI CANTA
- Parla dos idiomes. CD EN PARLA DOS
- Elles semblaven molt amigues. ATRIB ELLES HO SEMBLAVEN
- Vols llet? CD EN VOLS?
- S'oblida de dir-t'ho. CRV SE N'OBLIDA.
- S'interessa per la música CRV S'HI INTERESSA
- Avui estava content. ATRIB AVUI HO ESTAVA /AVUI HI ESTAVA
- Els nins pareixen espavilats. ATRIB ELS NINS HO PAREIXEN
- Les nines eren rosses. ATRIB LES NINES HO EREN
- Es dedica a la política. CRV S'HI DEDICA
- Ells estimen els seus fills. CD ELLS ELS ESTIMEN
- Ve amb na Maria CCC HI VE
- Aquells joves són músics ATRIB AQUELLS JOVES HO SÓN
- Has abraçat el teu pare? CD L'HAS ABRAÇAT?
- En Pere va fer una tarta per als seus pares. CD EN PERE EN VA FER UNA PER ALS SEUS PARES
- En Pere va fer una tarta per als seus pares. CI EN PERE ELS VA FER UNA TARTA.
- Na Maria va fer una broma a al seu germà. CD NA MARIA EN VA FER UNA AL SEU GERMÀ/ VA FER-NE UNA
- Na Maria va fer una abraçada al seu germà. CI NA MARIA LI VA FER UNA ABRAÇADA/ VA FER-LI
- Hem contribuït a la reestructuració de l'empresa. CRV HI HEM CONTRIBUÏT
- Va comprar alguns regals per als seus néts. CD EN VA COMPRAR ALGUNS PER ALS SEUS NETS/ VA COMPRAR-NE
- Va comprar alguns regals per als seus néts. CI ELS VA COMPRAR ALGUNS REGALS/ VA COMPRAR-LOS
SOLUCIONARI
- Atribut: ho
- Elles semblaven molt amigues. Elles ho semblaven
- Avui estava content. Ell ho estava/ Ell hi estava
- Els nins pareixen espavilats. Els nins ho pareixen
- Aquells joves són els inspectors. Aquells els són/ Aquells ho són
- Les nines eren rosses. Elles hoeren
SOLUCIONARICD:- Ahir vaig obrir les caixes. Ahir vaig obrir-les/ Ahir les vaig obrir.
- Vols cafè? En vols?
- Va dir que no ho volia fer. Ho va dir./ Va dir-ho.
CI:- Hem donat la sorpresa als pares. Els hem donat la sorpresa.
- Heu de dur el menjar al moix. Li hem de dur el menjar /Hem de dur-li el menjar.
- En Miquel regala el llibre a na Joana. En Miquel li regala el llibre.
Cprep (CRV):- Et fies de na Maria? Te'n fies?
- Es riuen d'ell. Se'n riuen.
- No s'adona de la sort que té. No se n'adona.
- No s'acostuma a viure sol. No s'hi acostuma.
- Confies en na Maria? Hi confies.
CC:- Dina amb el director. CCCompanyia: Hi dina
- Va pujar fins al setè pis. CCLloc: Hi va pujar.
- Voleu viure al camp.CCLloc: Hi voleu viure
- Pensa venir amb bicicleta.CCMitjà Hi pensa venir/ Pensa venir-hi
- Brames com un ase. CCManera: Hi brames
Complement Predicatiu: hi- Els músics toquen concentrats. Els músics hi toquen
- La professora respon enfadada. La professora hi respon
- Els alumnes se'n van satisfets. Els alumnes se n'hi van
- Aquelles nines arribaven decidides. Aquelles nines hi arribaven
- El nin jugava content. El nin hi jugava
- Indica quin complement és i després substitueix-lo per un pronom feble:
- He elegit dues jaquetes. CD N'HE ELEGIT DUES
- Has telefonat a na Maria? CI LI HAS TELEFONAT?
- Vine amb mi! CCC VINE-HI!
- Vés a comprar ara mateix! CRV VES-HI ARA MATEIX!
- En Pere canta malament. CCM EN PERE HI CANTA
- Parla dos idiomes. CD EN PARLA DOS
- Parlau d'allò d'ahir? CRV EN PARLAU?
- Vols llet? CD EN VOLS?
- T'has adonat que no ha vengut? CRV TE N'HAS ADONAT?
- S'oblida de dir-t'ho. CRV SE N'OBLIDA.
- S'interessa per la música. CRV S'HI INTERESSA
- Es dedica a la política.CRV S'HI DEDICA
- Ells estimen els seus fills. CD ELLS ELS ESTIMEN
- Ve amb na Maria CCC HI VE
- Has abraçat el teu pare? CD L'HAS ABRAÇAT?
- Na Maria va fer una abraçada al seu germà. CD NA MARIA VA FER-NE UNA AL SEU GERMÀ / NA MARIA EN VA FER UNA AL SEU GERMÀ.
- Na Maria va fer una abraçada al seu germà. CI NA MARIA VA FER-LI UNA ABRAÇADA/ NA MARIA LI VA FER UNA ABRAÇADA
- Hem contribuït a la reestructuració de l'empresa. CRV HI HEM CONTRIBUÏT
- Va comprar alguns regals per als seus néts. CD EN VA COMPRAR ALGUNS PER ALS SEUS NÉTS/ VA COMPRAR-NE ALGUNS PER ALS SEUS NÉTS.
- Va comprar alguns regals per als seus néts. CI ELS VA COMPRAR ALGUNS REGALS/ VA COMPRAR-LOS ALGUNS REGALS.
(9. és CRV i no duu preposició perquè davant un QUE conjunció les preposicions desapareixen)
COMBINACIÓ DE PRONOMS FEBLES
- ME'N VAIG
- ME N'ANAVA
- T'AGRADARIA
- T'HA AGRADAT
- TE N'HI POSES
- TE'N POSARÀS?
- En les combinacions de pronoms febles l'ordre és:
Per exemple:ME N'HI VAIG , SE T'AFERRARÀ, DONA-M'HO, DONA-ME-LA, TREU-TE-LA'N (treu-te la pedra de la sabata), TE N'HI POSES (et poses sucre dins el cafè), ...
LA'N TREU (TREU LA BOSSA DEL CALAIX)
L'EN TREU (TREU EL LLIBRE DEL CALAIX)
LA'N TREU (TREU LA BOSSA DEL CALAIX)
L'EN TREU (TREU EL LLIBRE DEL CALAIX)
- ALERTA!!!! 3a PERSONA CI+CD (totes aquestes formes estan admeses: n'hi ha que són pròpies del País Valencià). En els altres dialectes, canviam LI per HI i canviam l'ordre (CD+CI). Les dues possibilitats són igualment correctes
- PAÍS VALENCIÀ ----- RESTA DEL TERRITORI
- LI'L---L'HI
- LI LA ---LA HI
- LI'LS---ELS HI
- LI LES ----LES HI
- LI'N ----N'HI (normes noves ok)
- LI HO ----L'HI (normes noves ok)
Poseu-me-n'hi
|
(a mi,
|
de sucre,
|
al cafè)
|
CI
|
CD
|
CC
| |
Demà te l'hi penjarem
|
(a tu,
|
el quadre,
|
al passadís)
|
CI
|
CD
|
CC
| |
Se me l'ha begut tot
|
(beure's,
|
a mi,
|
el cafè)
|
Reflex.
|
CI
|
CD
| |
Se'ns l'endurà
|
(endur-se
|
a nosaltres
|
el fill)
|
Reflex.
|
CI
|
CD
|
(Font: http://www.xtec.cat/~aribas4/llengua/pronoms%20febles/teoria.htm)
ATENCIÓ!
- ACTIVITATS PER PRACTICAR ELS PRONOMS FEBLES
- MÉS ACTIVITATS DE PRONOMS FEBLES: COMBINACIÓ
- MÉS ACTIVITATS ONLINE.
- En aquests enllaç trobaràs una explicació molt senzilla i clara sobre els diversos aspectes dels pronoms febles i la seva combinació.
ACTIVITATS:
1.
Escriu
correctament aquestes combinacions de pronoms febles:
Setescapa SE T'ESCAPA vésten VES-TE'N
Elslenvia ELS L'ENVIA deixeumen DEIXEU-ME'N
Lilsrecomane LI'LS RECOMANE portalsho PORTA'LS-HO
Connectathi CONNECTA-T'HI emboliquensho EMBOLIQUE'NS-HO
Melsapuntes ME'LS APUNTES indicansla INDICA'LS-LA
Explicalil EXPLICA-LI'L / EXPLICA-L'HI busqueuho BUSQUEU-HO
Agafeumen AGAFEU-ME'N donantvosels DONANT-VOS-ELS
Contantnhi CONTANT-N'HI sentimloshi SENTIM-LOS-HI
Desfernosen DESFER-NOS-EN passejarthi PASSEJAR-T'HI
Lilshanfurtats LI'LS HAN FURTATS /ELS HI explicantlosels EXPLICANT-LOS-ELS
IndicanslaINDICA'LS-LA recordamho RECORDA-M'HO
Prepareune PREPAREU-NE poseuvosen POSAU-VOS-EN
Diguesliho DIGUES-LI-HO /DIGUES-L'HI llegiuvosles LLEGIU-VOS-ELS
Volnetejarnosels VOL NETEJAR-NOS-ELS hasdentendrels HAS D'ENTENDRE'LS
Embolicateles EMBOLICA-TE-LES hemdanarnosen HEM D'ANAR-NOS-EN
Emproveuvosels EMPROVEU-VOS-ELS combinatels COMBINA-TE'LS
2.
Canvia
de posició la combinació de pronoms.
a) Me
les va deixar____ Va deixar-me-les
b) Te’l
van enviar ____ VAN ENVIAR-TE'L
c) Els
els vas regalar ____ VAS REGALAR-LOS-ELS
d) Us
ho vaig consultar ____ VAIG CONSULTAR-VOS-HO
e) Us
els vau saber ____ VAU SABER-VOS-ELS
f) Ens
en van demanar ____ VAN DEMANAR-NOS-EN
g) Li’ls
van proporcionar ____ VAN PROPORCIONAR-LI'LS /VAN PROPORCIONAR-LOS-HI
h) S’ho
va menjar ____MAN MENJAR-S'HO
i) Se’n
va recordar ____ VA RECORDAR-SE'N
j) Me’ls
vau apartar ____ .VAU APARTAR-ME'LS
3.
Escriu
la combinació correcta entre febles i verb:
a) et +el
+ha encomanat ____ TE L'HA ENCOMANAT
b) Ens+en+anem
____ ENS N'ANEM
c) Us+
ho+ preneu ____ US HO PRENEU
d) Es+el+
compra ____ SE'L COMPRA
e) Li+els+
encomana ____ LI'LS ENCOMANA /ELS HI ENCOMANA
f) Porta+ens+ho
____ PORTA'NS-HO
g) Arromanga+li+els
____ ARROMANGA-LI'LS /ARROMANGA'LS-HI
h) Vol
prendre+es+ho ____VOL PRENDRE-S'HO
i) Estudia+te+els
____ ESTUDIA-TE'LS
j) Intenta
encendre+ens+la ____ INTENTA ENCENDRE'NS-LA
k) Podia
engegar+els+el ____PODIA ENGEGAR-LOS-EL
4.Substitueix
els pronoms subratllats per sintagmes que facin la mateixa funció:
)RESPOSTA POSSIBLE)
)RESPOSTA POSSIBLE)
–
Compra’ls-en.
→ COMPRA'LS XOCOLATA
– Ja
els
les
ha enviades. →JA HAN ENVIAT LES CARTES ALS ALUMNES
– Les
hi
duran dissabte. → DISSABTE DURAN LES TAULES A EN JOAN / AL BAR
– Els
hi
explicaran de seguida que arribin. → EXPLICARAN A L'ÀVIA ELS FETS ...
–
Indica’ls-ho.
→ INDICA ALS ALUMNES COM PODEN FER EL TREBALL
– Al
final, no se n’ha
quedat cap. →AL FINAL NO S'HA QUEDAT CAP CUSSET
– Els
la compraran
quan tornin. → QUAN TORNIN COMPRARAN L'ENTRADA ALS SEUS PARES.
5. Indica
quins són
els complements assenyalats i
substitueix-los pels
pronoms febles adients:
-
- Posa’t el pantaló curt POSA-TE'L
-
- No t’oblidis de les claus NO TE LES OBLIDIS
-
- Para un taxi al carrer PARA-N'HI UN
-
- Busca els amics a la porta de la discoteca BUSCA'LS-HI
-
-Busqueu discretament allò que us interess
-
- Intenteu un primer contacte amb ell o ella
-
-Condueix el xic /la xica a un lloc convenient
-
- Regala una beguda al xic/xica
-
- Demana al xic/xica que t’apunte l’adreça
-
-Enviaran a nosaltres els resultats de les proves_
-
-He reservat per a tu els millors exemplars
-
-Ha deixat la roba en aquell armari
-
Porten l’entrepà a Jaume
-
Paga a Carles tot el que li deus.
-
Has de preparar a nosaltres els bunyols
-
Recomanem la pel·lícula a vosaltres.
-
Instal·la la calefacció a vosaltres en el xalet.
-
Poseu a vosaltres el casc.
-
Adquiriu els abonaments a l’estadi.
-
Reparteixen els medicaments als malalts.
-
Demà afaitaré la barba al meu cosí.
-
He perdut l’anell en la platja.
-
Has d’afegir sal a l’arròs.
-
Guarde diners per a vosaltres en el banc.
-
-
Demanarem ajuda als meus compays.
-
Comprarem el joc de muntar per als cosins. →
-
Regalaran la caixa de pintures als seus nebots. →
-
No ha explicat què ha passat en realitat als seus pares.
-
L’animador cantava cançons als nens del grup.
-
Portarem els treballs de socials als tutors.
-
Portarem les claus de la biblioteca als encarregats.
-
Ens han enviat un exemplar signat de la novel·la. →
-
Us heu llegit totes les novel·les d’aquest autor? →
-
Han escrit el poema per a les companyes que se’n van. →
-
Han escrit poemes per als companys que arribaran.
-
Ens conten com són les platges.
-
El vent s’endugué la tovallola a tu.
-
Pren el sol a la coberta.
-
El capità dóna la benvinguda a nosaltres.
-
Es troben desconcertats.
-
Tornem a vosté els diners.
-
Pere, demana el llibre de reclamacions al cambrer.
-
No admeten a ells les targetes de crèdit al restaurant
-
Porten l’entrepà a Jaume.
-
Esperen a vosaltres a la cafeteria.
-
Adjudiquen els seients als viatgers.
-
Adquiriu els passatges a l’agència
-
Poseu-vos els cinturons.
-
Carregueu les maletes a l’ascensor.
-
Crida l’ascensor.
PRONOMS
RELATIUS: enllacen
dues oracions (una principal dins la qual s'inclou una subordinada
que fa funció
adjectiva)
(el pronom té un antecedent dins la principal i fa una funció dins
la subordinada)
El
cotxe que tu volies és caríssim.
QUI:
persones
|
QUE:
coses o persones
|
QUÈ:
coses
|
ON:
lloc
|
*****RECORDA QUE
CONSTRUCCIONS COM EL QUE, LA QUE, ELS QUE I LES QUE NO
SEMPRE SÓN CORRECTES:
|
ACTIVITATS
1. Encercla el pronom relatiu i subratlla’n l’antecedent a les oracions següents. Després, indica la funció sintàctica del pronom a la subordinada:
– El llibre que llegeixo és d’un novel·lista molt conegut. →
– Posen a part les peces que tenen algun defecte. →
– Vés a buscar les entrades que has reservat. →
– Aquests nois que han vingut a parlar amb nosaltres són alumnes meus. →
– El llit on dormo és massa tou. →
– Abasta’m el llibre que veus al primer prestatge. →
– Les revistes de les quals he tret la informació les trobaràs a la biblioteca. →
– No toquis el pastís que he deixat a la nevera. →
– Aquesta és la companyia de baix cost de què et vaig parlar. →
2.
Insereix
les oracions de la segona columna en les oracions de la primera,
canviant l’element repetit per un pronom relatiu i marcant-ne
l’antecedent:
El
cafè és molt calent.
|
M’has
servit cafè.
|
|
He
comprat una ràdio.
|
La
ràdio sona molt bé.
|
|
Aquí
les persones són ben rebudes.
|
Les
persones vénen de fora.
|
|
Comunica-ho
a les persones.
|
Les
persones hi tenen interès.
|
|
En
Joan ha arribat lluny.
|
Jo
vaig estudiar amb en Joan.
|
|
La
cadira està trencada.
|
Et
recolzes a la cadira.
|
|
La
casa ha de ser gran.
|
Jo
em vull fer una casa.
|
|
Busca-ho
als llibres.
|
Tu
consultes llibres
|
|
El
poble és molt bonic.
|
Estiueges
en un poble.
|
4.
Cada
una de les frases següents conté una forma de relatiu incorrecta.
Marcau-la i corregiu-la.
-
Jo
li he deixat el llibre amb el que ha estudiat la lliçó d'avui.
-
Aquesta
és la plaça de la que et parlava.
-
El
senyor al que vas adreçar-te és molt influent.
-
No
conec el motiu pel que ha dimitit.
-
El
conserge que li vaig donar la carta era a la porta de les oficines.
-
L'al·lot
que son pare és metge va rodolar escales avall.
-
Es
lleva d'hora, lo qual em posa de molt mala lluna.
-
Madonna no deixa de treure discos lo qual li permet d'estar sempre als mitjans.
PRONOMS RELATIUS: enllacen dues oracions (una principal dins la qual s'inclou una subordinada que fa funció adjectiva) (el pronom té un antecedent dins la principal i fa una funció dins la subordinada)
QUI: persones
- darrere preposició: Sempre parla de qui no hi és. El nin amb qui va venir era ros.
- sense preposició, el qui, aquell qui, tothom qui... (subordinada de relatiu substantivada): Qui vulgui venir, que vengui. Ho ha fet qui ha volgut. Aquell qui vulgui venir, que ho digui...
QUE: coses o persones
- no duu preposició: La casa que he vist és grossa. El nin que ha vengut era ros.
- no confondre amb el QUE conjunció: Digues-li que vengui. M'ha dit que no vendrà. (=això)
- En oracions explicatives pot equivaldre a el/la/els/les qual(s):
- Els quintos, que estaven esgotats, anaren a jeure. (TOTS)
- Els quintos, els quals estaven esgotats, anaren a jeure. (TOTS!)
- (Però en"Els quintos que estaven esgotats anaren a jeure" (NOMÉS ALGUNS), no es pot posar "els quals")
- Atenció! Les contruccions EL QUE, LA QUE, ELS QUE I LES QUE no són correctes emprades com a pronom relatiu. Com ho podem saber? Si ens aniria bé posar "amb el qual" no va bé "amb el que".
- *El llapis amb el que escrius és vell. ---> El llapis amb el qual escrius...
QUÈ: coses
- duu preposició: El llapis amb què escrius és vermell. La casa de què parles és grossa.
- Es pot canviar per el/la/els/les qual(s):
- El llapis amb el qual escrius és vermell.
- La casa de la qual parles és grossa.
- Alerta! No confondre el QUÈ relatiu amb el QUÈ interrogatiu: Què vols?
ON: lloc
- La casa on vivia s'ha esbucat.
- Equival a EN QUÈ: La casa en què vivia s'ha esbucat.
- També equival a EN EL/LA/ELS/LES QUAL(S): La casa en la qual vivia s'ha esbucat.
*****RECORDA QUE CONSTRUCCIONS COM EL QUE, LA QUE, ELS QUE I LES QUE NO SEMPRE SÓN CORRECTES:
- SÓN CORRECTES si són subordinades substantives i equivalen a AQUELL/ AQUELLA/AQUELLS/AQUELLES QUE
- NO SÓN CORRECTES si equivalen a el/la/les/les QUALS (relatius
- *La història de la que parles era divertida . INCORRECTE (Podem posar "de la qual")
- Parla'm de la que vares veure. CORRECTE (Parla'm d'aquella que vares veure)
ACTIVITATS 7, 8 I 9 P. 139 I FOTOCÒPIA.
7. Completa aquestes oracions amb tots les formes possibles del relatiu i indica’n
la funció sintàctica.
– El mestre tocava el piano a quatre mans però era ella qui tocava molt millor que no
pas ell. Subjecte.
– El dia que els pares no arribaven fins a les nou cuidava els seus germans. cc de
temps. També són possibles "en què", "en el qual"
– Els homes aguantaren a contracor aquella observació que devien considerar part
de les normes bàsiques de la feina. cd
– Amb tant de soroll no hi havia qui hi dormís. Subjecte.
– Fou en aquell estiu en què començaren a sortir. cc de temps. / que/ en el qual
– Era una pel·lícula el rodatge de la qual durà dos anys. Complement del nom
.
– La llibreta en què va apuntar les paraules estranyes li ajudà a entendre millor l’obra
que llegia. cc lloc, cd. (en què també podria ser: /on/ en la qual )
– Havien venut la casa on ell havia passat la infantesa. cc lloc (en què, en la qual)
– El joc amb què jugaven tant s’espatllà. Complement del nom. (amb el qual)
– Havia perdut la cartera dins la qual hi havia els documents. cc lloc
8. Insereix la segona oració dins la primera amb un pronom relatiu.
– Regalarem caramels als nostres cosins, que són molt llépols. (COm que és explicativa, també es pot posar "Regalarem caramels als nostres cosins, els quals són molt llépols")
– S’han menjat les sobrassades que havien fet a les matances.
– Va aprovar l’examen que estudià el cap de setmana.
– Comprà les entrades, que eren cares, per al concert d’Antònia Font. (També "les quals eren,,,"
– El que m’agrada més és pujar el penyal des Migdia,que està al costat del puig Major. (el qual)
9. Corregeix els usos incorrectes dels relatius de les oracions següents.
– És un tema del qual no vull parlar. / És un tema de què no vull parlar
– Sabia perfectament el carrer pel qual/per on passaria la comitiva.
– És una cala on/ en què/ en la qual no hi sol haver grumers.
– El mercat on / en què / en el qual hi ha molt de peix fresc és el de l’Olivar.
– És una tela de la qual / amb la qual se’n fan cortines. (de què/ amb què)
– L’assumpte que es va tractar en l’assemblea era molt greu.
– És un músic que es dedica amb passió a la seva banda.
– El projecte al qual / a què hi he dedicat tot el mes ja està acabat.
-
***Aquí teniu algunes activitats per si voleu practicar. Al final hi ha el solucionari.
Si teniu dubtes, cercau-me al llarg d'aquesta setmana per demanar-me'ls.
-
***Aquí teniu algunes activitats per si voleu practicar. Al final hi ha el solucionari.
Si teniu dubtes, cercau-me al llarg d'aquesta setmana per demanar-me'ls.
SOLUCIONS:
4.
4.
- de què/ del qual
- que
- qui/ que
- de què/ de la qual
- de qui/ del qual
- amb què/ amb el qual
- on/ en què/ en el qual
- de qui/ de la qual
- a què/ a la qual
- on/ en què/ en la qual
- amb qui/ amb els quals
- amb què/ amb les quals
5. En Pere l'hi compra
Compra-l'hi!
Torna'ls-hi/ Torna-li'ls
N'Àngels els hi passa.
Compra-me'n tres quilos
Si no saps la resposta, te la inventes.
No se'n penedirà.
Per favor, compri-me-les
No m'ho demaneu
Ves-hi d'na vegada
En Pere en compra de madures.
FITXA DE REPÀS DELS PRONOMS RELATIUS (15-2-19)
1.
3.
Què volen dir les paraules i expressions destacades en color?
Troba en el text exemples de metàfores i comparacions.
FITXA DE REPÀS DELS PRONOMS RELATIUS (15-2-19)
1.
- La ràdio que he comprat sona molt bé. He comprat una ràdio que sona molt bé.
- Aquí les persones que venen de fora són ben rebudes.
- Comunica-ho a les persones que hi tenen interès.
- Aquest jove amb qui / amb el qual jo havia estudiat ja arribat lluny.
- La cadira on/en què/en la qual et recolzes està trencada.
- Hem importat un material que no dona resultat.
- La casa que jo em vull fer ha de ser gran. Jo em vull fer una casa que sigui gran.
- Cerca-ho als llibres que tu consultes.
- El poble on/en què/ en el qual estiuegen és molt bonic.
2.
El llibre que llegesc és d'un novel·lista molt conegut
Posen a part les peces que tenen algun defecte
Ves a cercar les entrades que has reservat.
L'al·lota que estim no viu en aquesta ciutat.
Aquests al·lots que han vengut a parlar amb vosaltres són alumnes meus.
El llit on dorm és massa tou.
Dius unes coses que fan riure
Abasta'm el llibre que hi ha en el tercer prestatge.
Les revistes de les quals he tret la informació les trobaràs a la biblioteca.
No toquis el pastís que he deixat a la nevera.
3.
- Em tornaré a mirar el projecte que em vares presentar.
- Em vull fer una casa on/en què/en la qual hi hagi golfes i celler.
- La revista que mires és del mes passat.
- Les estovalles que has posat a taula són massa antiquades.
- No pens fer res per la persona de qui/ de la qual.
- Ves a cercar el client a qui/ al qual has venut el rellotge.
- La ciutat, que/la qual és molt gran, té moltes possibilitats econòmiques.
- El paper amb què/ amb el qual emboliques aquest regal és petit.
- L'any que ve tornarem a anar a Venècia.
4.
La brutícia emmagatzemada per tots els racons era també una imatge de nosaltres mateixos, de la decrepitud amb què/ amb la qual ens presentem davant el món. Misèria i esplendor s'alternaven en pocs metres al Marroc en una borratxera de sensacions que em feia caminar sense treva, vagarejar sense rumb i amb els ulls ben oberts, perquè tot representava una descoberta, sobretot de mi mateix en una transformació que em superava, que em reconciliava amb la pau. Ja no em sentia com un impostor, com un estafador de sentiments, sinó que aclaria coses que havia deixat aparcades. Potser més que un retorn al passat, el que experimentava era un retrobament amb mi mateix sense condicionants exteriors ni pressions alienats. (David Castillo: No miris enrere)
Què volen dir les paraules i expressions destacades en color?
- "decrepitud"
- caminar "sense treva"
- "vagarejar"
- "sense rumb"
- "condicionants"
- "alienats"
Troba en el text exemples de metàfores i comparacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada