QUÈ
HI HAVIA D'HAVER A CADA PREGUNTA?
OPCIÓ
A
Ambdós
homes, bon xic més calmats, es dirigiren a la sala. Aquesta ja era
plena de senyors, drets, formant grupets, parlant baixet. En Foix anà
estrenyent mans, silenciós, acompanyant l'estreta encaixada amb una
torçada de cap, tota
compungida, que
volia dir: - Gràcies. ja ho veuen. Per fi sos ulls
descobriren el governador, que li allargà ambdues mans.
-
Quanta molèstia!- féu en Foix, alhora que li saltava una llàgrima
d'agraïment -. Ah! I vostè, mossèn Ignasi? Dispensi'm: no
l'havia vist. Estic no sé com.
A
poc a poc anaren entrant les primeres figures de la banca, del
comerç, de la Borsa, de la política, encabint-se
com pogueren en aquella saleta, pel rebedor, pel
menjador, pels estrets corredors d'aquell piset. Tota una gentada
s'arrenglerava escala avall, es premsava dins el portal, o
esperava fumant a baix a la placeta, ocupada ja pel gran cotxe de
luxe, els de respecte, i llargues fileres de nois de l'Hospici i
noies de la Misericòrdia.
Però
els fums que tornaven a pujar al cap d'en Foix li esvaïen
altra volta els records negres. "La presència d'aquells
milionaris, de les autoritats, de les primeres potències de
Barcelona, plantades en vano davant d'ell, era ben bé l'apoteosi
d'aquella celebritat tan sospirada, obtinguda a còpia d'afanys i
contratemps. En Jordi havia tingut raó: havia arribat al capdamunt,
era l'home del dia". I tot considerant això, esponjat el cor
per llàgrimes d'agraïment, sentí, més que vergonya, dol d'haver
obligat els altres a pujar tantes escales per reunir-se en un pis tan
humil. No era vergonya del seu passat, ni clam tampoc d'una vanitat
mesquina (que no tenia estada en qui tant sentia la gran), allò que
li feia demanar dispensa: era sols l'entusiasme generós, l'agraïment
profundíssim que aquella mostra de consideració pública despertava
en son esperit.
-Tants
escalons! Un pis tan reduït... Però, senyors, el meu cunyat és
artista, i els artistes, sempre viuen pels núvols, com sap tothom.
(Fragment
del capítol XX de La febre d'or de Narcís Oller)
-
Posa un títol adequat al fragment i explica'l.(1p)
El
títol hauria de contenir aquestes idees:
-
triomf-importància-poder
-
humilitat (passat)/ aparences (voler ser)
-
dia important
-
Nom del personatge (Foix)
-
Altres...
Penalitzat
si el títol és massa llarg, si no s'ha argumentat, si no s'ha
argumentat paraula per paraula i també globalment.
-
Explica el significat que tenen en aquest fragment els cinc mots marcats en negreta:
-
compungida: trista, abatuda, afligida, desolada
-
figures: personalitats/ gent important
-
s'arrenglerava: s'aliniaven, posar-se en fila/ en rengle
-
esvaïen: esfumaven. Apagaven, desapareixien
-
apoteosi: culminació, auge, esplendor, moment culminant...
-
Indica, de manera completa, la categoria gramatical de les paraules subratllades:
-
ambdós: determinant indefinit
-
sos: determinant possessiu àton
-
ah: interjecció
-
en: preposició
-
pel: contracció (preposició + determinant article)
-
i: conjunció
-
que: pronom relatiu
-
Comenta com apareix retratat el senyor Foix en aquest fragment. Explica-ho i anota fragments per argumentar-ho. (1)
-
trist
-
absent
-
humil
-
vergonya del passat?/ menyspreu pels artistes? → materialista?
-
Agraït
-
entusiasmat perquè se sent important
-
enriquit
-
cregut/ fums
-
satisfet per la consideració pública
-
Què trobes de les persones que viuen per enriquir-se? Ets de l'opinió que no fan falta doblers per viure bé? Redacta un text argumentatiu, (entre 150-200 paraules), en què exposis la teva opinió sobre aquesta qüestió. (2p)
Es
penalitzava si no es donaven raons ben explicades i si no
s'indicaven frangments del text (cites) per justificar-ho.
ADEQUACIÓ:
títol, llargada, tema,,,
COHERÈNCIA:
estructura (Intro/Argum/Conclus), Intro, Arguments (complets i
coherents), Conclusió
COHESIÓ:
progrés, sentit, enllaç d'idees, no contradicció, idees ben
desenvolupades, ...
-
Els orígens de la llengua catalana: del substrat a l'adstrat. (2 punts)
Català-ve
del llatí vulgar (=llengües romàniques) + altres influències
-Romanització-què
és?/ causes de les diferents llengües romàniques?/quines?
Altres
elements que influeixen:
Substrat:
definició i pobles que influeixen (indoeuropeus, fenicis/grecs i
iberobascs, característiques i alguns exemples que deixen)
Superstrat:
definició i pobles (àrabs i germànics (gots i francs),
característiques i exemples de paraules)
Adstrat:
definició i exemples
-
La poesia de la Renaixença. Jacint Verdaguer. (2 punts)
Penalitzat
si es feia esquema més que explicació. Recordau que es tracta de
fer textos explicatius! Si no es demanen esquemes, no se n'han de
fer!
Introducció:
primer gènere / més conreat de la Renaixença
Jocs
florals/ Antologies/ Oda «La pàtria» (Aribau) (inici), Àngel
Guimerà.
Característiques
de la poesia (Romanticisme/ temes jjff)
Verdaguer:
breument la biografia
Obra:
prosa (gèneres i alguns títols)/ poesia (lírica-temes i alguns
títols/ i èpica: títols i explicar arguments i característiques)
Penalitzat
si es feia esquema més que explicació. Recordau que es tracta de
fer textos explicatius! Si no es demanen esquemes, no se n'han de
fer!
OPCIÓ
B
Quan
era petit a l’escola del poble molts teníem un sobrenom.
Sovint estava relacionat amb la nissaga familiar o el nom de la masia
d’on proveníem. No era tan habitual, però també solia passar,
que el malnom estigués vinculat a alguna característica física
suposadament agraciada. Les orelles de pàmpol, les cames garrelles,*
els grassonets, les ulleres de miop... eren factors que convertien
els nens en víctimes
propiciatòries per la mofa i la befa. Malgrat
que als afectats no ens feia cap mena de gràcia, no tinc constància
de cap trauma insuperable entre els meus amics de l’època. En
canvi, els últims dies he vist als diaris diverses notícies
relacionades amb suïcidis infantils possiblement derivats de casos
d’assetjament o persecució a l’escola.
La
gran diferència entre la broma d’aleshores i el drama d’ara és
Internet. En tots els casos –Jokin a Hondarribia, Amanda al
Quebec o el més recent Andrea a Roma– els assetjadors havien
amenaçat o amenaçaven d’exposar les suposades febleses de les
víctimes a la xarxa. Un cas és el de l’Andrea, un noi italià de
quinze anys al qual li agradava anar a l’institut amb pantalons de
color rosa i amb les ungles pintades, i que arran d’això era
objecte de burles ferotges. El punt culminant del suplici
va arribar a través d’una pàgina del Facebook on algú va crear
un perfil dedicat al «noi dels pantalons roses». Convertit d’avui
per demà en motiu d’escarni global, només
era qüestió de temps que l’Andrea tirés pel dret i se suïcidés
penjant-se pel coll amb una bufanda. També formaven part del guió
els cops al pit i les mostres de condol
de companys, presumptes
amics i coneguts que ara es fan creus de la desgràcia mentre
intenten exculpar-se del crim induït.
En
aquests casos i molts d’altres, hi ha un altre factor comú. Una mà
covarda que des de l’anonimat que proporciona Internet destrueix
una vida, una reputació o una carrera. La impotència del calumniat
és tan devastadora que és urgent buscar mètodes efectius per posar
fi a la impunitat
d’aquests criminals
i aplicar-los la llei més severa.
Ramon
Rovira, article publicat a El Punt Avui
[*
Garrell: Que té les cames arquejades, amb la concavitat
mirant endins de manera que camina amb els genolls separats i topa
dels garrons.]
-
Posa un títol al text i raona’l (1 punt).
-
El títol hauria de contenir aquestes idees:
-
maltractament infantil
-
abans (anònim)/ ara (internet)
-
Internet + bullying
-
mort/suïcidi/ perill
-
internet
-
bullying
-
altres: poder...
-
-
Penalitzat si el títol és massa llarg, si no s'ha argumentat, si no s'ha argumentat paraula per paraula i també globalment.
-
Explica el significat que tenen en aquest fragment els cinc mots marcats en negreta Si vols, en lloc de definir-los, pots posar un sinònim. (1 punt)propiciatòries: favorables, adequades, idònies, propenses...suplici: patiment, tortura, turment, martiri, sofriment...escarni: burla, befa, ofensa, mofa...induït: obligat, provocat, instigat, conduït, incitat, causat...impunitat: sense càstig/ sense sanció/ immunitat/exempció de càstig
-
Fes un resum del text en unes 100 paraules com a molt (1punt).Idees bàsiques que hi haurien de sortir:Sempre (de petits) s'han posat sobrenoms→aparença → mofa-però cap traumaAra→sobrenoms i mofes... mal final (assetjament/ suïcidis...)CAUSA: internet--→ ara víctima impotent i anonimat de l'assetjador (→ impunitat)Penalitza: si és massa llarg, si és massa general, si falta enllaç, si copia paraules i expressions de forma literal
-
Què vol dir que «La gran diferència entre la broma d’aleshores i el drama d’ara és Internet»? Raona-ho amb arguments concisos extrets del text (màxim 10 línies) (1p).RIDICULITZACIÓ IGUAL.... PERÒ ABAST DIFERENT:
-
ABANS: NOMÉS DINS L'ESCOLA/ SE SABIA QUI INSULTAVA-→ CAP TRAUMA
-
ARA: PÚBLIC/ CULPABLE ANÒNIM I IMPUNE-→ MORTS/SUÏCIDIS
-
Raons extretes del text i ben explicats.
-
Algunes cites per argumentar les idees exposades.
-
Creus que actualment es fa un mal ús d’Internet? O, contràriament, penses que la seva aparició ens ha facilitat la vida? Fes una redacció en la qual exposis la teva opinió raonada i argumentada. (Entre 150-200 paraules) (2p)
-
ADEQUACIÓ: títol, llargada, tema,,,
-
COHERÈNCIA: estructura (Intro/Argum/Conclus), Intro, Arguments (complets i coherents), Conclusió
-
COHESIÓ: progrés, sentit, enllaç d'idees, no contradicció, idees ben desenvolupades, ...
-
La situació de la llengua catalana entre els segles XVI, XVII i XVIII. (2 punts)Tres segles de «Decadència»-què?/ per què?Retrocés de la llengua--→ DIGLÒSSIA: poble i literatura popular (català)/ cultura (castellà) --→ SUBSTITUCIÓ LINGÜÍSTICACAUSES: castellanització cort, economia, siglo de oro castellà, matrimoni reis catòlics, tractat Pirineus, Guerra Successió, Decrets de nOva Planta (--→ què?)Menorca?Tractats i obres de defensa (alguns autors/ títols)Es penalitzava si es feia esquema més que text explicatiu
-
La Renaixença. Definició i objectius. Els Jocs Florals i la seva importància. (2)Introduir el tema: definició de Renaixença (segle/ què?/ origen del nom/ impuls Romanticisme)Objectius:
-
repàs de la història medieval
-
recuperar els clàssics literaris
-
normativitzar la llengua
-
recopilar lit popular
-
crear literatura de qualitat en tots els gèneres. Com? Premsa/públic.--→ concursos--→ JOCS FLORALS
-
Categories (temes) i premis (pàtria/fe/amor)-Z mestre en Gai Saber
-
altres premis/ introducció de nous gèneres/ fins quan?/ on?
-
Importància!!
què són? Quan? Qui?Penalitzat si es feia esquema més que explicació. Recordau que es tracta de fer textos explicatius! Si no es demanen esquemes, no se n'han de fer! -
REMARQUES
Malament | |
No has de començar la resposta sense introduir-la: | Que .... |
No fer esquemes si no se'n demanen | Vida:
- - - Obra: Lírica: - - èpica: - |
Si et demanen que argumentis un títol, una resposta, s'ha d'explicar ben raonadament | |
Si el títol és «Poesia. Jacint Verdaguer», primer s'ha de fer una introducció a la poesia (característiques, altres noms...) i després parlar de l'autor. No s'ha de començar directament per Jacint Verdaguer | |
Si s'ha de citar un escriptor es fa amb el llinatge o el nom i llinatge, mai amb el nom | Jacint va escriure... |
Els títols de llibres, antologies i reculls van subratllats | |
Els títols de poemes (curts), revistes... entre cometes | |
Fer esquemes abans de redactar: evitaràs perdre't i deixar-te coses... | |
Anar ratllant les preguntes que vas contestant. Evitaràs deixar-te'n cap | |
Llegir bé els enunciats: per exemple en les preguntes de definir paraules o posar la categoria molts us heu deixat alguna paraula! | |
Acabar d'argumentar les idees. NO deixar-les anotades i sense explicar | |
ALERTA ALS SIGNES DE PUNTUACIÓ! No podeu posar pausa entre
Subjecte i el seu Predicat, ni entre una frase principal i la seva
subordinada.
RECORDA QUE HAS DE DEIXAR COMA EN AQUESTS CASOS: A més, ... Per concloure, ... En conclusió, Per tant, ... |
Els nins tenien un sobrenom. Degut a... Els nins d'avui tenen un problema a causa d'internet. Ja que .... |
Deixa paràgrafs entre subtemes diferents (vida/obra) (diversos arguments....) | |
Fixa't bé quan estudies en l'ortografia dels
noms d'autors, de conceptes, de títols que segur que hauràs d'escriure...
Evitaràs fer faltes d'ortografia
Mestre en GAI saber
Àngel Guimerà
Canigó
Atlàntida
fenicis (no FINICIS)
sorotaptes
superstrat
substitució
adstrat
possessiu
|
|
Vigila la concordança | Aquesta no passaran |
PARAULES IMPORTANTS
A TENIR EN COMPTE
Aparèixer, conèixer, pertànyer, néixer |
Lingüístiques,conseqüències, llengua, llengües |
Està/ estan/ algun/ origen/ Ramon/ Canigó/ família |
Perquè... |
Succeir/ succeït/ succeint |
Per + els= pels a + els= als de+ els = dels |
Saber (NO SEBRE) |
Mòbil, títol, suïcidi.Eivissa |
Degut a... --→ a causa de |
Podrien/ podria/ podríem |
Per concloure (NO per concluir) |
La història/ la il·luminació/ la internet/ la importància |
«apoyar»-→ donar suport «rasg»--→ tret/ característica «red»--→ xarxa |
Literàries, suportar, interès, des de / des del |
Connector/ innocència |
Nomenar Mestre en gai saber |
El final (la fi)/ el fi (la meta/ l'objectiu) |
Assetjament (no acós!!!) |
Estam (no esteim) |
A partir que (no DE QUE) |
ConSCiència/conscienciar |
Vulguem/ vulgueu/ puguem/ pugueu |
En què/ de què/ a què/ QUÈ? |
Fins I tot////HI aniré (allà) |
Immaterial, monestir |
Adequat, assaigs/ assajos, |
QUÈ ES POT FER PER MILLORAR L'ORTOGRAFIA I L'EXPRESSIÓ?
A part de llegir i escriure molt, ajuda moltíssim autocorregir-se les activitats que facis, fer copiats amb atenció... Així mateix, pots lliurar redaccions, redacció de temes i te les corregiré. Llavors en fas una revisió atenta i ja veuràs com podràs anar millorant! Endavant!
A part de llegir i escriure molt, ajuda moltíssim autocorregir-se les activitats que facis, fer copiats amb atenció... Així mateix, pots lliurar redaccions, redacció de temes i te les corregiré. Llavors en fas una revisió atenta i ja veuràs com podràs anar millorant! Endavant!
- Aquí tens un enllaç a activitats web per treballar l'ortografia,la gramàtica...: Esquemes teòrics i molts d'exercicis autocorrectius.
- En aquest enllaç trobaràs moltíssimes activitats autocorrectives de diferents nivells. Basta que et registris i ja està. És molt fàcil.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada