divendres, 2 de setembre de 2016

CLUB DE LECTURA (2n BATXILLERAT)



Teniu 2 opcions:
  • OPCIÓ 1 (INDIVIDUAL): elegir un llibre de la llista i preparar-ne l'exposició oral segons els criteris anotats.
  • OPCIÓ 2 (PER PARELLES): elegir un tema de treball, llegir els llibres a partir del qual es farà i preparar-ne l'exposició segons els criteris anotats.

DATA: dia 5 d'octubre heu d'haver elegit el llibre que desitgeu. A partir d'aquesta data, la resta podran ser susceptibles de ser triats com a lectures opcionals per pujar nota.



OPCIÓ 1  

LLIBRES DE LECTURA LLENGUA CATALANA I LITERATURA




AUTOR/OBRA DATA EXPOSICIÓ GÈNERE ALUMNE
Primer trimestre GUIMERÀ: Mar i cel
teatre
GUIMERÀ: La filla del mar

GUIMERÀ: Maria Rosa

GUIMERÀ: La festa del blat

OLLER: La papallona
narrativa
OLLER: La bogeria

OLLER: Pilar Prim

OLLER: La febre d'or

PUIG I FERRETER: Aigües encantades
teatre
V. CATALÀ: Solitud
narrativa
BERTRANA: Josafat

JOSEP POUS I PAGÈS: La vida i la mort d'en Jordi Fraginals

SALVADOR GALMÉS: La dida. Garriguer d'Infern. (contes)





JOAN ALCOVER: Cap al tard
poesia
COSTA I LLOBERA: Horacianes

COSTA I LLOBERA: Tradicions i fantasies

SOLDEVILA: Fanny
narrativa
SOLDEVILA: Valentina

SOLDEVILA: Eva

SEGARRA: Vida privada

SEGARRA: EL cafè de la Marina
teatre
SEGARRA: L'hostal de la Glòria

Final del 2n trimestre o tercer RODOREDA: Aloma
narrativa
RODOREDA: La plaça del Diamant

RODOREDA:Mirall trencat

RODOREDA: Viatges i flors
contes
RODOREDA: La meva Cristina i altres contes

VILLALONGA: Mort de dama
narrativa
VILLALONGA: Bearn o la dama de les nines

CALDERS: Cròniques de la veritat oculta
conres
PEDROLO: Mecanoscrit del segon origen

narrativa
PEDROLO: Joc brut

MIQUEL MARTÍ I POL: Estimada Marta (o un altre)

poesia
MARIA DE LA PAU JANER: Màrmara
narrativa
MARIA ANTÒNIA OLIVER: Estudi en lila

M.A. OLIVER: Antípodes

M.A.OLIVER:Amor de cans

SERGI BELBEL: Després de la pluja
teatre
ALEXANDRE BALLESTER: Siau benvingut

ALEXANDRE BALLESTER: Un baül groc per a Nofre Taylor

teatre
ALEXANDRE BALLESTER: Les llàgrimes del Vienès
teatre
MIQUEL ÀNGEL RIERA: Morir quan cal


QUIM MONZÓ: Uf, va dir ell
contes




MOLL, Francesc de: Un home de combat
assaig
MARÍ, Isidor: Un horitzó per a la llengua

TUSON: Una imatge no val més que mil paraules

TUSON: Mal de llengües

RAFANELL, PRATS, ROSSICH: EL futur de la llengua catalana

LLOMPART: Països Catalans i altres reflexions








GUIÓ BÀSIC (per a novel·les i obres teatrals)
  1. Per què s'ha triat aquest llibre? Ha complert les expectatives?
  2. Autor/ situació dins l'època estudiada (i el temari).
  3. Narrador
  4. Personatges principals i secundaris.
  5. Lloc/ llocs en què es desenvolupa la història.
  6. Temps:
    • Intern: quant de temps passa del principi al final
    • Extern: època en què es situa.
  1. Argument breu
  2. Opinió personal (argument i temàtica, personatges, ritme de la història, acció, ...) i recomanació (o no) justificada. Altres: importància per a la matèria estudiada, què s'ha après...
  3. Torn obert de preguntes.
En el cas de llibres de poesia, els punts 3,4,5,6 i 7 s'hauran de reformular:s'haurà de comentar la temàtica del poemari, s'hauran d'explicar com a mínim 5 poemes i el seu sentit i també s'haurà de parlar de la part formal. Si es tracta de contes se n'hauran d'explicar -narrador, argument, lloc, temps i argument-com a mínim cinc.
En cas d'assajos s'hauran d'obviar els punts 3,4,5,6,7 i s'explicarà el tema i el sentit/objectiu de cinc d'ells com a mínim. A més, s'haurà de comentar l'estil que empri l'autor.

OPCIÓ 2

ALTRES TREBALLS POSSIBLES (per parelles). Cada membre del grup hauria de llegir almenys un dels llibres. Què cal fer?

  • Exposició oral:
    • explicació
    • anàlisi
    • lectura/representació de fragments
    • fer com una classe: activitats, exemples, pràctiques...
  • Prezi o powerpoint o treball escrit.
DATES: sempre en dimecres i s'acordarà el dia en funció dels que quedin lliures.
TEMES:

El monòleg interior a La plaça del Diamant (Rodoreda) i  Fanny de Carles Soldevila.

El reflex de la Guerra civil i la postguerra a Mallorca a partir de Sara i Jeremies de Sebastià Alzamora i a Morir quan cal de Miquel Àngel Riera

Jo contra tot: Solitud de Víctor Català, Aigües encantades de Puig i Ferreter, Auca del senyor Esteve de Rusiñol

Triangles amorosos: Terra BaixaLa filla del marMaria Rosa d'Àngel Guimerà

Lluita per sobreviure: La vida i la mort d'en Jordi Fraginals de Pous i Pagès i Solitud de Víctor Català-

Paisatge illenc: alguns poemes de Costa i Llobera i Joan Alcover, La minyonia d'un infant orat (Llorenç Riber) i alguns poemes de Rosselló-Pòrcel.

L'amor: la novel·la Mecanoscrit del segon origen, el poemari Estimada Marta de Miquel Martí i Pol, i El poema de la rosa als llavis de Salvat-Papasseit.

La crítica social a Mort de dama de Villalonga i Vida privada de Josep M. De Sagarra

El tema de la mort a Espriu i Rosselló-Pòrcel (recerca i lectura de poemes)

El món dels somnis i la fantasia : Viatges i flors de Rodoreda i Cròniques de la veritat oculta de Pere Calders.

La novel·la policíaca: Joc brut de Pedrolo, Estudi en lila de Maria    Antònia Oliver (o Antípodes)

Literatura actualitat: Baltasar Porcel, Alexandre Ballester i Maria Mercè Marçal (presentació del context, característiques dels tres autors i obres més rellevants)



FORMA DE VALORACIÓ

  1. CONTINGUT: demostració que s'han llegits els llibres, s'han entès i s'han treballat per exposar. Relació de l'obra i l'autor amb la matèria/època estudiada a classe.
  2. FORMA:
    • Adequació.
    • Coherència: idees relacionades, estructurades, ordre...
    • Cohesió i correcció: domini de la llengua, bona pronúncia, vocalisme, consonantisme, lèxic...
    • Planificació: preparació adequada de l'exposició, domini del tema, capta l'atenció..




NOTA: els llibres i/o treballs que no siguin elegits per ningú per fer de forma obligatòria, podran ser triats per treballar de manera voluntària. Recordem que fer aquesta tasca voluntària implica un 0.5 més de la nota final de curs. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada