Llengua
catalana i literatura
FITXA DE
LECTURA: Una
hora al cretaci
1r
trimestre
Nom
i llinatges:…………………………….………….……………
Curs: …...
Títol:
|
|
Autor:
|
|
Editorial:
|
|
Estructura
(parts):
|
|
Nombre
de pàgines:
|
|
-
Què és el cretaci? És un període de l’escala de temps geològic que va des del final del període ………………….. (fa aproximadament 145 milions d’anys) fins al principi del període Paleocè (fa …………………….. milions d’anys). En aquest moment podem situar el màxim apogeu dels ………………………….
-
El narrador, en quina persona està? Està en ……………. persona Qui és? …………………..
-
Qui és Albert Gran?
-
Qui és en Marcel·lí?
-
Qui és en Llopis i què en sabem d’ell?
-
Què estudien el professor Gran i el seu equip?
-
Què és la paleontologia? És la disciplina ………………………. que estudia el desenvolupament de la vida (plantes i animals antics) sobre la Terra, a partir sobretot de l’estudi dels fòssils. És a dir, els aspectes ………………….. i geològics de la vida des dels seus ………………. fins a la prehistòria mitjançant els ………………………….
-
On es troba en jaciment on treballa el professor Albert Gran i el seu equip?
-
Quin és el punt de partida de tota la història?
-
A quin dinosaure pertany el fòssil que troben? Completa aquesta fitxa a partir de la informació que presenta Llopis (p. 11)Nom:
Era...
Altura:
Llargada:
Pes:
Més informació:
-
Quin és, però, el descobriment més extraordinari?
-
Com és descrita l’al·lota que s’havia menjat el dinosaure?
-
Quina és l’actitud del professor quan Marcel·lí i Llopis li expliquen aquest descobriment? Per què reacciona així?
-
Quina és la teoria que presenta Marcel·lí i com la defensa?
-
En la història apareixen almenys 10 animals prehistòrics més, a part del megalosaure. Completau una fitxa de 5 d’ells (com la de la pregunta 10).
Nom:
|
|
Era...
|
|
Altura:
|
|
Llargada:
|
|
Pes:
|
|
Més
informació:
|
|
Nom:
|
|
Era...
|
|
Altura:
|
|
Llargada:
|
|
Pes:
|
|
Més
informació:
|
|
Nom:
|
|
Era...
|
|
Altura:
|
|
Llargada:
|
|
Pes:
|
|
Més
informació:
|
|
Nom:
|
|
Era...
|
|
Altura:
|
|
Llargada:
|
|
Pes:
|
|
Més
informació:
|
|
Nom:
|
|
Era...
|
|
Altura:
|
|
Llargada:
|
|
Pes:
|
|
Més
informació:
|
|
-
Planteja 10 preguntes molt breus que tu faries sobre el llibre i respon-les.
|
PREGUNTES
|
RESPOSTES
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Les
següents activitats es faran en la pàgina posterior o en fulls a
part.
-
Cerca imatges de cada un dels animals que has estudiats en l’exercici 10 i 17 i adjunta’ls a aquesta fitxa.
-
Redactau un text explicatiu de creació pròpia sobre dels animals anteriors. (Màxim 10 línies)
-
Anomena i presenta els altres personatges que apareixen en la història, a part de Llopis, Albert Gran i Marcel·lí.
-
Redacta una opinió completa i ben argumentada sobre el llibre.
Aquesta
fitxa s’haurà d’anar elaborant a mesura que es llegesqui el
lliure i es lliurarà com a màxim el dia de l’examen de
lectura.
|
A PART D'AQUESTA FITXA, ES POT FER LA SEGÜENT
ACTIVITAT EXTRA (pot sumar 0,5 punt) en la nota del trimestre:
- Treball per fer en grups de 2 a 4 persones i obligatori.
- S'ha d'entregar el dia de l'examen de lectura com a data límit.
- Es pot presentar en format-treball (fulls impresos) o en altres formats (google docs compartit, mural, power-point, prezi...). Així com vulgueu.
- Ha de contenir els següents 8 punts. A més, del que hi vulgueu afegir.
1. Elaborau una fitxa:
- Autor:
- Títol:
- Editorial:
- Estructura (parts):
- Nombre de pàgines:
2. Narrador. En quina persona és narrada la història? Qui la narra? Presentau aquest personatge.
3. Anomenau 4 personatges més de la història i presentau-los.
4. Temps:
- Intern: quant de temps passa entre el principi i el final de la història?
- Hi ha cap salt en el temps?
- Extern. Podríem dir que hi ha 2 temps externs en la història? Per què? Explica'ls.
5. Espai. Anomenau tots els llocs on ocorre la història (i digau què hi ocorre).
6. Resum de la història en 20 línies com a màxim.
7. Vocabulari. Definiu i explicau de manera clara:
- Què és el cretaci?
- Què estudia la palentologia?
- Aquests són els animals prehistòrics que apareixen a la història.
- Triau-ne deu, cercau-ne una imatge i elaborau-ne una breu fitxa de presentació de les seves característiques: gènere, alçada, longitud...
- megalosaure
- miriàpode
- pteranòdon
- oviraptor
- deinonychus
- escolopendra
- meganeura
- torosaures
- triceratops
- parasaurolophus
- iguanodont
- apatosaure (brontosaure)
- tawes hallae
- tiranosaure
- Triau un dels saures anteriors i redactau-ne un text explicatiu de creació pròpia, sense copiar d'enlloc.
8. Opinió completa i ben argumentada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada