dimecres, 14 de novembre del 2018

GRAMÀTICA: DETERMINANTS . 1r batxillerat





ACTIVITATS:

3. Escriu correctament les oracions següents.
 – Vine com més aviat millor/tan aviat com puguis.
 – Allò/ el que em molesta és que no avisin.
 – Les coses reals i les irreals a vegades es confonen.
– No et pots imaginar com has estat d’il·lús/ què n’has estat d’il·lús
. – Tan barat com era i no ho has comprat!
– El més curiós és que ho afirmis tu.
 – El que s’ha de fer primer és l’anàlisi sintàctica.
*** Hi ha altres possibilitats.

4. Tradueix al català.
 – Hem de mantenir allò pactat.
– Tant se val.
 – Era el que esperàvem.
– Les coses vertaderes i les falses /Allò vertader i allò fals.
– No es el mateix.
– Estudia tant com puguis/ tot el que puguis.
– Tothom va a la seva. /Cadascú va a la seva.
*** Hi ha altres possibilitats.

5. Escriu en lletres les xifres següents.
1856224: Un milió vuit-cents cinquanta-sis mil dos-cents vint-i-quatre
89741666: Vuitanta-nou milions set-cents quaranta-un mil sis-cents seixanta-sis
273569804: Dos-cents setanta-tres milions cinc-cents seixanta-nou mil vuit-cents quatre
1/2: Un mig
 1/3: Un terç
2/18: Dos devuitens
MCMXCIX: Mil nou-cents noranta-nou;
DXLVII: cinc-cents quaranta-set;
MMXV: dos mil quinze;
MDLIV: Mil cinc-cents cinquanta-quatre;
DCXXII: sis-cents vint-i-dos.


6. Corregeix les errades de les oracions següents. – M’ha exposat distints /diferents /diversos plans però no n’hi ha cap que m’agradi. – He disposat de bastants/ bastantes*** oportunitats per aprovar. – No hi ha cap possibilitat de canviar el bitllet. – Em va demanar si tenia res per berenar. – Al gerro només hi cabien dues flors.

*** darreres normes de l'IEC.

bastant -a 

adj. [LC] [sovint seguit de la preposició de; en aquest cas pot no tenir flexió de gènere] Quantitat o nombre més que regular de. Té bastants amics que el poden ajudar. Té bastanta terra. Feien bastant de soroll. Es posa en un pot de vidre amb bastant d’aigua. He vist bastantes de coses. 
adv. [LC] En quantitat, nombre o grau més que regular. —Com te trobes? —Bastant bé.












































CORRECCIÓ DE LES ACTIVITATS SOBRE ELS APÒSTROFS
Norma i ús: l’apostrofació Pàgina 102
1. Escriu el, la o l’ segons convengui.

La anormalitat, la unió, la història, el iaio, la hawaiana, el ianqui, la indústria, la essa l’hipòdrom, la o, la hiena, el hall, la italiana, la u, la humitat, la ira, l’institut, La Haia, el hàmster, l’ska, la hisenda, l’índia, l’hàbit, l’única.

Pàgina 103
2. Escriu en el quadern la forma de l’article corresponent davant cada paraula.

L’informe, la uniformitat, la infàmia, l’urbanisme, la urbanització, la urbanitat, la independència, la indicació, l’indi, l’índia, l’individu, la individualitat, l’hivern, l’hivernacle, la hivernació, la història, la historiadora, l’historiador, la histèria, la histèrica, l’histèric, l’illot, l’illenc, la illenca.

4. Copia els mots següents i escriu davant cada un l’article corresponent.

 NHug, n’Ulisses, n’Úrsula, na Hilària, n’Imma, n’Olga, l’ESO, la UEFA, la UIB, l’ONU, l’AVE, el DNI, l’XI, l’handicap, el iot, la essa, la i grega, la ela, la asimetria, la il·lusió, la hisenda.

 5. Posa la preposició de o d’ en els espais en blanc.

Bosc de hienes, sessió de ioga, davant de essa, una actriu de Hollywood, test d’intel·ligència, Vall d’Incles.

6. Reescriu correctament les oracions següents.
 – L’índia que va venir de l’Àsia s’està a ca n‘Antoni. – L’home de l’abric no vol saber res de la història. – Al final de l’etapa van explicar-ho tot al director. – Treballa a la impremta del seu amic. – No hi ha ningú a can Joan. – Ha vengut pel camí dels tarongers. – En sortir de l’oficina, passejaré per l’avinguda amb na Irene. – Passen per l’hort d’en Tomeu i després pels horts de n’Enric. – Per l’armari s’obria una porta d’entrada al passadís secret. – No s’ha pres el iogurt, però s’ha menjat l’ensaïmada de n’Aina. – Aquest és l’únic amic de l’amo de l’hotel.

7. Completa els textos col·locant en els buits els articles, les preposicions o les contraccions necessàries.

 – L’altre dia na Isabel va venir ca nostra. Celebràvem l’aniversari de n’Íngrid. Ningú no l’esperava, però va arribar acompanyada d’un amic seu, n’Hug, que és d’ Holanda, però viu a l’illa des que tenia tres anys. – Quan vaig acabar l’ESO els pares em van felicitar i em van donar un premi. L’esforç no era pel regal, sinó perquè vull estudiar a la UIB d’aquí a dos anys. – Na Irene va sortir de l’habitació plorant. Havia llegit l’escrit que li havia enviat la seva amiga per correu electrònic. Va seure davall de l’arbre del jardí i no va entrar fins a l’hora de sopar. – L’obrer ha vingut a revisar la instal·lació del gas. L’any passat no va venir el mateix, sinó un altre al·lot d’Ucraïna que havia vengut al juliol i vivia a l’edifici on viu n’Imma, l’al·lota que surt amb l’infermer amic de mon pare.  – L’hivern passat vàrem fer un viatge per diverses ciutats d’Hongria. Tot i que vàrem passar una mica de fred, va ser molt divertit. L’autocar en què ens desplaçàvem era còmode i a la nit a l’hotel ho passàvem molt bé mirant l’alegria amb què diversos ciutadans de la UE ballaven i cantaven. – Quan sortiré de l’institut aniré al port a cercar el pare. Tots dos hem d’anar a passar la ITV del cotxe amb n’Ignasi, l’al·lot que viu amb els padrins a la caseta que tenen a s’Illot.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada