dilluns, 7 de gener del 2019

Ressenya

La ressenya és un tipus de text breu destinat a fer conèixer i divulgar qualsevol activitat o manifestació artística (una exposició, una obra de teatre, una pel·lícula…)  o el contingut d’un escrit (un article, un estudi, una obra literària, un llibre d’assaig…), tot fent-ne una descripció i una valoració crítica.  

 Les ressenyes literàries apareixen habitualment a la secció de cultura o literatura dels diaris i les revistes, sobretot les especialitzades, i solen fer referència a obres publicades recentment. També poden acomplir una bona funció acadèmica  ―bé sigui a l’institut bé sigui a la universitat― ja que són un tipus d’escrit molt adequat per donar compte de l’aprofitament que s’ha fet de la lectura d’un llibre. 

Font: http://www.xtec.cat/iescastelldestela/eso/catala/clublectura/ressenya.htm


 https://es.slideshare.net/becris/com-es-fa-una-ressenya-10287286

https://www.nodo50.org/filosofem/spip.php?article17






Com fer una ressenya?
Una ressenya consta de tres parts:
  • Biografia o fitxa tècnica
  • Resum (descripció de l’obra)
  • Opinió crítica (valoració de l’obra)
  • Biografia:
    • Escriurem aspectes de la vida de l'autor o autora relacionats amb el tema de l’obra que anem a ressenyar.
    • Si es tracta d’una pel·lícula, farem la biografia del director o directora i inclourem la fitxa tècnica.
  • Resum:
    • Escriurem un breu resum de l’argument de l’obra, el qual ha d’incloure:
      • El tema: Per dir sobre quin tema tracta l’obra utilitzarem un sintagma nominal breu. 
      • Les idees: per trobar-les, buscarem en l’obra frases importants sobre el tema i les redactarem amb les nostres paraules, com una paràfrasi. 
      • La finalitat: respondrem a la pregunta què pretén aconseguir l’autor o autora amb les idees que hi exposa.
  • Opinió personal: constarà de dues parts (separades per punt i a part):
    • Valoració personal (positiva o negativa) de:
      • El tema.
      • La postura adoptada per l’autor/a davant el tema.
    • Breu conclusió sobre:
      • Les noves vivències que ens ha generat.
      • Els nous coneixements que ens ha aportat. Utilitat. 
      • La nostra postura davant el tema. Estem d’acord amb les idees que presenta? Estem en contra? Per què?
      • La possible utilitat i interès de l’obra.
      • La comparació amb altres obres sobre el mateix tema.
***És recomanable que l’extensió màxima siga d’un full per les dues planes (i la mínima, d’una de les planes del full).

(Font: Filosofem, d'Àngels Varó Peral (a partir del Gabinet de Llengua Catalana de la UA))



TASCA: preparar idees, anotacions, ... perquè el proper dia de classe hauràs de fer una ressenya a classe sobre Vida coetània de Ramon Llull. 
Si ja la dus preparada, podràs dedicar la classe a enregistrar-la oralment. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada