divendres, 25 d’octubre del 2019

L'AMOR, LA POESIA I LA MÚSICA


ESQUEMATITZA LA INFORMACIÓ QUE APAREIX AL LLIBRE (p. 19  a 21) SOBRE:
  • JOANOT MARTORELL: 
    • vida
    • obra
      • personatges
      • tema
    • TEXT: 
      • quina visió té Tirant de l'amor: optimista o pessimista? Per què? 
    • Comenta l'expressió "tot el meu mal és de mar".
    • Com es declara Tirant a Carmesina? 

  • AUSIÀS MARCH
    • Resultat d'imatges de rosa dels vents
    • vida
    • obra i característiques
      • Primer poeta a escriure en català (abans es feia poesia trobadoresca, en occità)
    • POEMA "VELES E VENTS"
      • Copia la rosa dels vents.
      • Per què té por de morir, el poeta?
      •  Qui estima més, el poeta o ella? Copia el vers on aparegui aquesta informació.
      • Què vol dir el vers final "us compararé al joc de daus"? A qui es dirigeix i per què li diu això? 

  • JOAN SALVAT-PAPASSEIT: 
    • vida
    • obra i característiques:
      • poeta més destacat de l'avantguarda. 
    • POEMA "DONA'M LA MÀ"
      •  Què et crida l'atenció de la forma del poema? Com apareixen alguns versos?
      • Quins elements mostren l'amor feliç del poeta?
      • Què significa "Bategant" (vers 3)?
      • Quina figura retòrica hi ha quan es diu que "les barques miraran noves rutes"?
      • Resumeix amb les teves paraules la informació del poema.
COMPLETA LA INFORMACIÓ SOBRE:








L’AMOR, LA POESIA I LA MÚSICA 2nESO

Un sonet per a tu (Miquel Martí i Pol)

Un sonet per a tu que em fas més clar
tant el dolor fecund com l'alegria,
un sonet amb els mots de cada dia,
amb els mots de conèixer i estimar.

Discretament l'escric, i vull pensar
que el rebràs amb discreta melangia,
com si es tractés d'alguna melodia
que sempre és agradable recordar.

Un sonet per a tu, només això,
però amb aquell toc lleu de fantasia
que fa que els versos siguin de debò.

Un sonet per a tu que m'ha permès
de dir-te clarament el que volia:
més enllà de tenir-te no hi ha res.

  • Quantes estrofes té el poema?
  • De quants de versos està formada cada una?
  • Són d’art major o d’art menor?
  • Completa l’esquema mètric: AB…. ………… ……… ………
  • Ara completa:
Un SONET és una estrofa que està formada per …….. estrofes: 2 de …. versos i 2 de …. versos, sempre d’art ………



  • Què regala l’autor a l’estimada?
  • Què és l’únic que vol el poeta?
«Mester d’amor» (Joan Salvat-Papasseit, dins El poema de la rosa als llavis)
Si en saps el pler no estalviïs el bes
que el goig d'amar no comporta mesura.
Deixa't besar, i tu besa després
que és sempre als llavis que l'amor perdura.

No besis, no, com l'esclau i el creient,
mes com vianant a la font regalada.
Deixa't besar —sacrifici fervent—
com més roent més fidel la besada.

¿Què hauries fet si mories abans
sense altre fruit que l'oreig en ta galta?
Deixa't besar, i en el pit, a les mans,
amant o amada —la copa ben alta.

Quan besis, beu, curi el veire el temor:
besa en el coll, la més bella contrada.
Deixa't besar
i si et quedava enyor
besa de nou, que la vida és comptada.


  • Quina és la la paraula que més es repeteix? .....................
  • Per què penses que és així?



  • En el text hi ha algunes paraules referides a «beure», com per exemple «veire». Subratlla-les.
  • Per què penses que ho fa, el poeta?




  • Explica el fragment final. Quin sentit té l’expressió «que la vida és comptada»?



Gloses popular:
Vos qui amb el mirar matau,
matau-me sols que em mireu.
Que més m’estim que em mateu,
que viure si no em mirau...
***
Una vida, dues vides,
quantes vides teniu vos?
Vos teniu la meva vida
i la vida de tots dos.

  • En la primera estrofa es contraposa la idea de morir per amor. Explica el sentit de la glosa.


  • En la segona estrofa, quantes vides té l’enamorat/ enamorada? ..............
  • Diries que en certa manera repeteix la idea de la primera glosa? Per què?

UC
Bona nit, .................... roseta
plena de bones olors,
no hi ha al cel tantes …………………..
com vegades pens en vós.

Que enc (encara) que la mar tornàs ……………..
i enc que el cel de ………………. fos,
fossen els hòmens notaris
i de cada un n'hi hagués ………………..

no bastarien a escriure,
ma vida, els nostres ……………….,
els que hem passat fins susara
i els que ……………... els dos.

I estic en ses confiances
que ara vendran els mellors,
bona nit, blanca roseta
plena de ………………. olors.


  • Quantes vegades pensa l’enamorat en l’enamorada? Es poden comptar? Per què?



  • Es pot comptar l’amor que sent per ella? Comenta les hipèrboles de la segona estrofa.


  • És correspost l’enamorat? Aclareix-ho.


  • Què espera l’enamorat del futur?


SENSE TU” (TERÀPIA DE XOC)
És de nit,
és tot fosc,
estic sol,
i no hi ha ......................
.......... de nit,
un record
dins el cor
ella hi ....... a dins

Els seus ulls,
........ brillants,
un somriure extravagant,
ja no hi .......,
l'he perduda ,
va marxar,
lluny del meu abast
i sempre ............. al meu cor...

Sense tu, jo no puc,
Sense tu, si no hi ets,
Sense tu, jo no sóc ..............

És de nit
és tot fosc
..............................., no ho estic
tu estàs amb mi.

Els seus ulls,
són brillants,
un somriure .......................,
ja no hi és,
......... perduda ,
va marxar,
lluny del meu abast
i sempre ...................... cor...

Si no estàs aquí
si no ............. amb mi
jo no et puc mirar
jo no et puc sentir

..................................
si no estàs amb mi
jo no et puc tocar
jo no et puc besar

I sempre estaràs .............................…

  • Què li passa a l’enamorat sense la seva estimada?
    Subratlla-ho en el text.







Boig Per Tu («Sau»)
En la terra humida escric
nena estic .......................
em passo els dies
esperant la nit.
Com et puc estimar
si de mi .................... tan lluny;
servil i acabat
boig per tu.
Sé molt bé que des d'aquest bar
jo no puc arribar on ets tu,
però dins la meva copa veig
reflexada la teva llum, me la ..................;
servil i acabat boig per tu.
Quan no hi siguis al matí,
les .................. es perdran
entre la pluja
que caurà avui.
Em quedaré atrapat
ebri d'aquesta .............
servil i acabat
boig per tu.
Sé molt bé que des d'aquest bar
jo no puc arribar on ets tu,
però dins la meva ................ veig
reflexada la…
  • A quin altre poema o cançó que hem comentat et recorda? Per què?


  • Aquesta cançó presenta un altre tema de la literatura amorosa. Quin?
  • S’ha dit que aquesta cançó no parlava d’una enamorada… Si no és així, sabries dir a què es podria referir el “tu”?



Versió de Shakira:


























Boig Per Tu
En la terra humida escric
nena estic boig per tu,
em passo els dies
esperant la nit.
Com et puc estimar
si de mi estàs tan lluny;
servil i acabat
boig per tu.
Sé molt bé que des d'aquest bar
jo no puc arribar on ets tu,
però dins la meva copa veig
reflexada la teva llum, me la beuré;
servil i acabat boig per tu.
Quan no hi siguis al matí,
les llàgrimes es perdran
entre la pluja
que caurà avui.
Em quedaré atrapat
ebri d'aquesta llum
servil i acabat
boig per tu.
Sé molt bé que des d'aquest bar
jo no puc arribar on ets tu,
però dins la meva copa veig
reflexada la…

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada