OPCIÓ
A
A
quarts de quatre, el Sergi ha marxat de casa per anar a volar amb
l’ala delta. Quan arriba
a
l’hotel de Port Ainé, entra a comprar una ampolla d’aigua.
S’ha fet un gran entrepà, però
s’ha
deixat a casa l’ampolla que
tenia preparada. Quan surt de l’hotel torna a agafar el cotxe
per
continuar cap amunt. Just quan agafa embranzida, un esquirol
li passa per davant i
l’obliga
a fer un cop de volant. Després, en comptes d’allunyar-se del
perill, l’animal se’l
queda
mirant amb una mirada que es podria qualificar de xafardera si no es
tractés d’un
esquirol.
Els esquirols ja no tenen por. Els cérvols ja no tenen por.
Darrerament, quan
camina
per aquestes muntanyes que coneix tan bé, els cérvols se li
apropen, confiats, tan
habituats
a veure homes, que han perdut el sentit del risc.
L’esquirol
li ha evocat la conversa que ahir va tenir amb la Gemma, perquè
justament ahir
en
parlava amb ella, dels animals que han perdut la por, de la
possibilitat de trobar óssos
que
abandonen els hàbits solitaris, de la por dels animals i de
la por de les persones.
L’esquirol,
en definitiva, li ha fet venir a la memòria la conversa d’ahir
originada pel llibre
que
la Gemma acabava de llegir.
«Parla
de com
operen les pors a dintre nostre, de com
sumem
i restem les pors i fem amb elles operacions que no responen a cap
mena de
lògica...,
i parla també de la fam del desassossec». La por és un tema que
surt sovint a les
seves
converses, a causa de l’esport de risc que ell practica.
Imma
Monsó, Una
tempesta (novel·la)
-
Enumera totes les accions que el text atribueix al Sergi i distribueix-les en tres grups: a) accions que realitza a partir de quarts de quatre (3.30 hores, suposadament de la tarda); b) accions que va realitzar abans d’aquesta hora; c) accions que realitza habitualment (1 punt).
-
Explica el significat que tenen les paraules que estan en negreta en el text: ampolla, embranzida, esquirol, habituats, hàbits. (1 punt).
-
Explica clarament què vol dir l’autora amb la frase que en el text apareix en lletra cursiva: «com operen les pors a dintre nostre, de com sumem i restem les pors i fem amb elles operacions que no responen a cap mena de lògica...». (1 punt).
-
Segons el text, quina creus que és l’actitud de la Gemma sobre les pràctiques esportives del Sergi? Raona la resposta (màxim 10 línies) (1 punt).
-
En certa manera la «fam del desassossec» de què parla aquest text, equival a l’atracció que determinades persones senten pel risc (per exemple, per la velocitat o per les aventures extremes). Exposa, amb arguments ben raonats, la teva opinió sobre aquesta atracció, o sobre aquest tipus de situacions (màxim 20 línies/ 200 paraules) (2 punts).
Aquesta opció és presa d'un examen de selectivitat. Es pot trobar el solucionari en aquest enllaç. Tot i així, hauríem de remarcar una sèrie de punts:
Pregunta 1: com que l'enunciat diu "enumera", la resposta es pot presentar de forma esquemàtica. Es podrien fer tres columnes i anotar les accions corresponents a cada moment.
Pregunta 2: si es demana "definir" no s'han d'escatimar paraules per tal que l'explicació quedi més clara.
- Ampolla: recipient... (quan hem de definir un nom, se sol usar l'hiperònim. Per exemple, cadira-"moble" o "seient")
- Habituats: que estan acostumats a... (Si es tracta de definir un adjectiu solem posar "Que...")
Pregunta 5: recorda que la valoració és:
Adequació (0.5): títol, llargada, tema,
Coherència (1): estructura, introducció, arguments (dos de ben desenvolupats), conclusió
Cohesió (0.5): ordre,progrés, enllaç, sentit, no contradicció, no fugir del tema...
OPCIÓ B
“En
resum: l'aspiració de Mallorca és
la personalització,
nacionalització, individualització o substantivació, com se
vulga dir.
Concretament més, Mallorca
aspira:
A fomentar, tot lo que es
pugui, una nova educació, per tots els mitjans; en primer
lloc per la premsa, no limitant-se a recollir l'opinió del públic,
sinó tractant en primer lloc d'influir sobre ell, i anant
coratjosament, cada dia, contra la sentimentalitat vulgar (...).
A
fer-nos aptes per a
la llibertat i el governament propi.
A
fer cada cop més íntima i
persistent la nostra unió
amb el món de fora.
A
donar empenta a la formació de l'escola artística mallorquina
(...), creant de ple una mallorquinització de la Renaixença
catalana.
A
reivindicar, en primer lloc, la plena dignificació de
l'idioma; perquè aquesta és la primera de les reivindicacions en
ordre de temps i en ordre d'importància. (...)
A
esperonar l'activitat i deixar d'un cop aquella famosa apatia,
perdent l'horror a lo nou (...) i l'eterna por al fracàs.
A
unir l'ideal contemplatiu pur amb l'ideal actiu. El nostre geni
nacional, Ramon Llull, encarna
meravellosament aqueixa unió.
A
cercar, en les empreses materials, la millora permanent, general i
definitiva, fugint de la sempiterna preocupació per lo
immediat, personal i transitori.
En
una paraula: a incorporar Mallorca a la vida universal, aportant la
modalitat mallorquina a la civilització. Si Mallorca ha d'esser per
a nosaltres l'element natural, indestructible, no oblidem que hi
ha d'haver un element ideal, que és lo que s'ha anomenat, amb no
gaire precisió i justesa, cosmopolitisme.” Gabriel Alomar a
“La Veu de Catalunya” (1903)
-
Realitza un esquema de les idees aportades per Alomar en aquest text. (1 punt)
-
Explica el significat de les paraules que estan en negreta: reivindicar, dignificació, esperonar, apatia, sempiterna.(1 punt)
-
Indica la funció sintàctica de les 5 paraules i expressions subratllades (1 punt).
-
A què hauria d'aspirar Mallorca, segons Alomar? Explica-ho amb detall amb les teves paraules. (1 punt)
-
Com veus aquest text té més d'un segle... Podria ser actual en alguns aspectes, no creus? Redacta un text argumentatiu en què defensis la teva opinió sobre la idea exposada en aquest fragment: “perdent l'horror a lo nou (...) i l'eterna por al fracàs”. Hem de tirar-nos de cap sense por? Les coses, convé reflexionar-les? Redacta un text en què exposis el teu punt de vista sobre el tema de manera ben argumentada.(màxim 200 paraules/ 20 línies) (2 punts)
Pregunta 1: si es demana fer un esquema de les idees, s'ha de fer una presentació esquemàtica, no convé fer una presentació enumerativa de l'estructura. L'esquema pot ser amb símbols, ratlles, ... En aquest cas haurien d'anotar-se totes les aspiracions de Mallorca (nova educació, autogovern, defensa de la llengua...) (i com aconseguir-les) i aglutinar-les amb la idea principal: una Mallorca cosmopolita.
Pregunta 2: si es demana definir, no s'han d'escatimar paraules.
Reivindicar: acció que indica... Si s'han de definir verbs, se sol iniciar la definició amb un sinònim i després ampliar-la ("defensar de manera...")
Dignificació: aquests conceptes es defineixen posant "acció de"... (però no basta posar "acció de dignificar", sinó que s'ha d'ampliar l'explicació a fi que "dignificar" quedi ben explicat també): "acció de donar dignitat, dotar de respecte i honor alguna cosa")
Apatia: recorda que "a" és un prefix grec que significa "manca de...". Això et pot ajudar a definir algunes paraules...
"Sempiterna": de durada infinita, eterna... A vegades no sabem la definió exacta, però ens sona i per context la podem deduir. A més, aquesta et pot recordar "sempre/ eterna"... Intenta fer deduccions i ajudar-te del context!
Pregunta 3: recorda que una cosa és la CATEGORIA GRAMATICAL (MORFOLOGIA/ què és?) i l'altra la FUNCIÓ SINTÀCTICA (de què fa?). En aquest cas s'esperava que diguessis que
"la personalització " fa d'atribut
"una nova educació" fa de complement directe ( del verb "fomentar"
"aptes" fa de predicatiu
"a unir l'ideal..." fa de complement de règim verbal.
"que hi ha d'haver" fa de complement directe
Pregunta 4: Ha de quedar clar que l'aspiració bàsica és la modernització i la universalitat o cosmopolitisme.... Llavors, si s'explica amb les aspiracions concretes i amb paraules pròpies es valora més positivament.
Pregunta 5: recorda que la valoració és:
Adequació (0.5): títol, llargada, tema,
Coherència (1): estructura, introducció, arguments (dos de ben desenvolupats), conclusió
Cohesió (0.5): ordre,progrés, enllaç, sentit, no contradicció, no fugir del tema...
PER ACABAR, REVISA LES ERRADES D'EXPRESSIÓ QUE HAGIS FET I INTENTA ENTENDRE-LES.
A CONTINUACIÓ, FIXA'T EN LES ERRADES D'ORTOGRAFIA. CONVÉ QUE N'ANOTIS UNES QUANTES DE BÀSIQUES AL QUADERN PER A INTENTAR EVITAR-LES EN ELS PROPERS EXÀMENS. RECORDA QUE PARAULES COM "ESCRIPTOR", "VA NÉIXER", ETC. LES EMPRARÀS SEMPRE!
PER ACABAR, REVISA LES ERRADES D'EXPRESSIÓ QUE HAGIS FET I INTENTA ENTENDRE-LES.
A CONTINUACIÓ, FIXA'T EN LES ERRADES D'ORTOGRAFIA. CONVÉ QUE N'ANOTIS UNES QUANTES DE BÀSIQUES AL QUADERN PER A INTENTAR EVITAR-LES EN ELS PROPERS EXÀMENS. RECORDA QUE PARAULES COM "ESCRIPTOR", "VA NÉIXER", ETC. LES EMPRARÀS SEMPRE!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada