DOCUMENTD'INFORMACIÓ
PER A L'ALUMNAT I LES FAMÍLIES IES Albuhaira
Llengua
catalana i literatura Curs 2016-2017
2n
de BATXILLERAT
CONTINGUTS
(Els continguts teòrics es troben marcats en negreta)
BLOC
1. COMUNICACIÓ ORAL. La comunicació oral no espontània en l’àmbit
acadèmic, periodístic, professional i empresarial.
-
Comprensió i producció de textos orals procedents dels mitjans de comunicació social: gèneres informatius i d’opinió. La publicitat.
-
Presentació oral: planificació, documentació, avaluació i millora.
BLOC
2. COMUNICACIÓ ESCRITA. La comunicació escrita en l’àmbit
acadèmic, periodístic, professional i empresarial. Elements i els
gèneres textuals.
-
Anàlisi i comentari de textos escrits de l’àmbit acadèmic.
-
Planificació, realització, revisió i millora de textos escrits de diferents àmbits socials i acadèmics.
BLOC
3. CONEIXEMENT DE LA LLENGUA
-
La paraula:
-
Anàlisi i explicació del lèxic català i dels procediments de formació.
-
Repàs de les categories gramaticals i les funcions sintàctiques.
-
Observació, reflexió i explicació del significat de les paraules. Denotació i connotació.
-
Connexions lògiques i semàntiques en els textos.
-
-
El discurs
-
Repàs i pràctica de les normes ortogràfiques i gramaticals.
-
Observació, reflexió i explicació de les diferents formes d’organització textual de textos procedents de diferents àmbits. La intertextualitat. Identificació i ús dels recursos expressius que marquen l’objectivitat i la subjectivitat. Observació, reflexió i explicació de la dixi temporal, espacial i personal.
-
-
Dialectologia. Les varietats de la llengua. La variació lingüística: social, històrica, geogràfica i estilística. Els dialectes geogràfics del català. Els registres. La varietat estàndard. Apreciació de la riquesa que suposa la diversitat interna de la llengua i de l’estàndard com a element unificador. Les llengües en el món.
-
Història de la llengua:
-
Origen i evolució historicosocial de la llengua catalana. Substrat. La Romània i les llengües romàniques. El llatí vulgar. Superstrat. Adstrat.
-
l català a l’edat mitjana, al segle XV, als segles XVI-XVIII i a l’etapa contemporània. Pompeu Fabra i Antoni M. Alcover.
-
-
Sociolingüística.
-
Els fenòmens de contacte entre varietats: bilingüisme, diglòssia, conflicte lingüístic (minorització, substitució, normalització).
-
Els prejudicis lingüístics.
-
Models de planificació. Identificació, anàlisi i descripció de la realitat plurilingüe i multicultural de l’Estat espanyol.
-
Descripció del marc legal i de la realitat sociolingüística de l’àrea de parla catalana i de les Illes Balears.
-
BLOC 4. EDUCACIÓ LITERÀRIA
-
Estudi de les obres més representatives de la literatura catalana del segle XX fins als nostres dies.
-
Repàs de la literatura des dels orígens fins al segle XIX, inclòs.
-
La literatura del segle XX: marc històric i cultural.
-
-
El modernisme. La poesia. Joan Maragall. La narrativa. Víctor Català. El teatre. Santiago Rusiñol.
-
El noucentisme. Josep Carner.
-
L’escola mallorquina. Joan Alcover. Miquel Costa i Llobera.
-
Els moviments d’avantguarda i les seves manifestacions. Joan Salvat Papasseit.
-
La literatura fins als anys trenta. Carles Riba. J. M. de Sagarra.
-
La literatura de postguerra. Narrativa: Josep Pla, Llorenç Villalonga, Mercè Rodoreda. Poesia: Salvador Espriu. Joan Brossa. Teatre.
-
La literatura actual: narrativa, poesia, teatre. L’assaig.
(en negreta els continguts teòrics)
PROCEDIMENTS
D'AVALUACIÓ: QUÈ I COM AVALUAM?
A
l'espera de saber com es desenvoluparan les proves de revàlida de
final de batxillerat LOMQE, s'ha optat per mantenir els criteris i
procediments establerts per la selectivitat. Si des de la universitat
es disposassin altres criteris o mesures, deixam la possibilitat
oberta a aquests nous canvis.
EXÀMENS:
que comptaran el 85% de la nota (8,5 punts). Se'n
faran dos per trimestre, duraran una hora i mitja i i sempre hi
sortiran continguts treballats anteriorment. El primer comptarà
40% i el segon, 45%,
|
Seguint
les pautes de les proves de selectivitat, tots els exàmens
tendran els blocs següents:
BLOC
A(6 punts). A partir dels blocs 2 i 3 (Comunicació
escrita i Coneixement de la llengua)
BLOC
B (4 punts)
Els
criteris mínims per valorar aquests exàmens seran la capacitat
de comprensió i expressió, la coherència i cohesió en
l'argumentació, la capacitat de síntesi, l'adaptació als
continguts de la matèria, els coneixements adquirits i la
correcció lingüística.
|
-
Per aprovar no es pot deixar cap bloc en blanc. Generalment, s'ha d'haver superat almenys la meitat de cada un dels dos blocs de l'examen.
-
Es podrà llevar fins a un màxim de 2 punts per errades. El descompte ortogràfic es podrà fer seguint els criteris acordats per la universitat:
-
Entre 0 i 5 faltes no es descompta res.
-
Entre 6 i 10, -0.25.
-
Entre 11 i 15, -0.5.
-
Entre 16 i 20, -1 punt.
-
Entre 21 i 25, -1,5.
-
Més de 26 faltes, -2 punts.
ACTIVITATS.
El 15% restant de la nota s'extraurà de les diverses activitats
d'expressió i comprensió oral i escrita: exposicions
orals i fitxes de lectura, comentaris de text, expressions
escrites, treballs de recerca, activitats, resums, esquemes,
graelles, etc.
|
-
Són REQUISITS per aprovar (i podran servir per arrodonir la nota): la puntualitat, l'assistència a classe, l'actitud, el treball diari i l'interès per l'assignatura.
-
Els estudiants poden lliurar activitats extres per pujar la nota.
-
REMARQUES
-
Essent l'avaluació contínua, sempre es podran exigir, en les proves, continguts que hagin estat tractats anteriorment.
-
La mala cal·ligrafia serà un motiu per deixar de corregir activitats, exàmens o treballs.
-
Es descomptarà 1 punt per retard diari en el lliurament dels treballs.
-
La qualificació final del mes de juny s'obtindrà de l'aplicació d'una mitjana ponderada segons els valors següents:
- Primera avaluació20%Segona avaluació30%Tercera avaluació50%
-
RECUPERACIÓ DE SETEMBRE
-
Si l'alumne suspèn l'assignatura al juny, podrà presentar-se a la prova de recuperació de setembre, de la qual haurà d'obtenir una qualificació positiva. Haurà d'obtenir una nota mínima de 4 i la professora podrà tenir en compte si ha fet feina d'estiu i/o la nota obtinguda al juny per valorar la seva qualificació positiva.
-
RECUPERACIÓ DE LA MATÈRIA PENDENT
-
Si l'alumne té suspesa la matèria del curs anterior al que està cursant, haurà de fer un examen en la data fixada al llarg del curs (previsiblement devers el mes d'abril). Per recuperar positivament l'assignatura pendent s'haurà de treure un mínim d'un 4 d'aquesta prova i llavors el professor/la professora del curs actual valorarà si recupera o no.
MATERIAL
-
LLENGUA CATALANA I LITERATURA. BATXILLERAT 2. Ed. Anaya.
LLIBRES
DE LECTURA:
-
El alumnes que ho desitgin podran llegir alguna altra lectura de manera voluntària (preferiblement entre les proposades com a obligatòries), de la qual es realitzarà una exposició oral i un comentari escrit (i/o entrada al bloc) i servirà per pujar un màxim de 0.5 punt en la nota de cada avaluació. Per tant, es poden fer fins a tres lectures voluntàries.
Enllaços
web diversos i pàgines web de consulta que poden ser d'utilitat a
l'alumnat-
|
Per
a consultes, comentaris, demandes... adreçau-vos a la professora
(Joana Maria Sastre) en l'horari de visita de pares: divendres
9:50-10:45. Pregam que concerteu cita abans.
2n
batxillerat
CALENDARI (aproximat)
CONTINGUTS
TEÒRICS PREVISTS
Bloc
2: Coneixement de la Llengua
Bloc
3: Educació Literària
|
TEMES de referència del llibre de text |
Es
treballaran paral·lelament:
Bloc
1: comunicació oral
Bloc
2: comunicació escrita
Bloc
3: coneixement de la llengua
|
|||
SET-OCT | LLENGUA: Origen i evolució de la llengua catalana. El català fins al s. XIX. Repàs de literatura des dels orígens a la Renaixença, treballats en el curs anterior | Tema 1 i llibre de 1r |
|
||
OCT | LLENGUA: Història de la llengua contemporània. Segle XX. La normativització. Mossèn Alcover i Pompeu Fabra | Tema 1 | |||
NOV |
LITERATURA: Modernisme La poesia. Joan Maragall. La narrativa. Víctor Català. El teatre. Santiago Rusiñol. | Tema 6 | |||
DES | LLENGUA: La variació lingüística geogràfica, social, històrica i estilística. Les varietats geogràfiques i els registres. La varietat estàndard. Les llengües del món. | Tema 2 | |||
LITERATURA: Noucentisme. Josep Carner | Tema 6 | ||||
GEN |
LITERATURA:
Escola mallorquina. Miquel Costa i Llobera i Joan Alcover
|
Temes 6 i 7 | |||
GEN/
FEB/ MARÇ |
LLENGUA: Sociolingüística: Fenòmens de contacte. Models de planificació lingüística. Marc legal del català. | Temes 3, 4 i 5 | |||
MARÇ |
LITERATURA: Els moviments d'Avantguarda. Joan Salvat-Papasseit | Tema 7 | |||
LITERATURA: Literatura després del Modernisme. Carles Riba i Josep M. de Sagarra. Bartomeu Rosselló-Pòrcel. | Tema 7 | ||||
ABRIL | LITERATURA: Literatura de postguerra. Narrativa: Josep Pla, Llorenç Villalonga, Mercè Rodoreda. Poesia: Salvador Espriu. Joan Brossa. Teatre | Tema 8 | |||
MAIG | LITERATURA: Literatura actual. L'assaig. | Tema 9 |
EXÀMENS
1r
trimestre
2n
trimestre
3r
trimestre
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada