- CONTEXT
- MOVIMENTS LITERARIS I CULTURALS A EUROPA:
- ROMANTICISME
- (COSTUMISME)---> REALISME ---> NATURALISME
2. LA "RENAIXENÇA" (tema2)
- Concepte
- Origen/causes
- Datació
- Objectius
- Els Jocs Florals
3. LA POESIA CATALANA DEL SEGLE XIX. JACINT VERDAGUER (tema2)
4. EL TEATRE CATALÀ DEL SEGLE XIX. ÀNGEL GUIMERÀ (tema 4 + lectura)
5. LA NARRATIVA CATALANA DEL SEGLE XIX. NARCÍS OLLER (tema 3)
1. INTRODUCCIÓ
- CONTEXT:
- Literatura catalana---> venim de tres segles de "Decadència"
- Europa---> canvis econòmics, socials, polítics...
- Revolució francesa---> "llibertat, igualtat, fraternitat"
- Revolució industrial---> burgesia (enriquiment) / món obrer
- Societat de classes: proletaris/ senyors
- MOVIMENTS LITERARIS I CULTURALS A EUROPA: (a poc a poc es va perdent la idea de subjectivitat, sentiments... per acostar-se més a l'objectivitat)
- ROMANTICISME: moviment estètic i cultural que s'oposa a la RAÓ (neoclassicisme) i que se centra en el JO subjectiu.
- ANTI: classicisme, raó, normes
- PRO: fantasia, irracionalisme, espiritualitat, llibertat
- Neix a Alemanya i s'estén a tot Europa
- JO--> SUBJECTIVISME:
- defensa del món interior, l'espiritualitat...
- SENTIMENT PATRIÒTIC
- Desencís per la realitat ("spleen")--- recerca d'escapatòria:
- Món medieval
- Infantesa
- Llocs exòtics
- Naturalesa: reflex
- Desig de llibertat, originalitat, revolta:
- imaginació i FANTASIA
- TRENCAMENT de les NORMES clàssiques
- originalitat
- En literatura, es trenquen les pautes de gènere i es mesclen estils i gèneres diferents (polimetria, proses poètiques, tragicomèdies...); la literatura és més profunda, intensa, inquieta, dinàmica... i s'usa un estil més expressiu (interjeccions, exageracions, hipèrboles...)
- Els herois romàntics es caracteritzen per sentir-se insatisfets (enyorança, malenconia, tristesa...) i voler transformar la situació de manera ideal.
- AUTORS EUROPEUS: Victor Hugo, Walter Scott, Mary Shelley, Lord Byron, Bécquer, Espronceda...
- LITERATURA CATALANA: Àngel Guimerà, Jacint Verdaguer
(Exercicis 1 i 2 pàgina 25)
Tràiler
Alguns dels millors moments de la pel·lícula:
- COSTUMISME: ( Imatges costumistes )
- Recreació d'allò pintoresc, típic... ---> Presentació d'escenes idealitzades de la realitat.
- Retrat de costums---> estampes, anècdotes quotidianes
- Literatura:
- Textos breus, molt descriptius i sense argument: article o quadre de costums
- Literatura europea: Larra
- Literatura catalana: Gabriel Maura, Emili Vilanova, Miquel dels Sants Oliver
- REALISME:
- "novel·la de tesi"
- CARACTERÍSTIQUES:
- rebuig del folklorisme, la idealització, el costumisme...--->recerca de la versemblança
- objectivitat (no exageració)
- fets del present: vida de la burgesia, indústria, proletariat...
- narrador omniscient
- descripció minuciosa de les escenes
- gran aprofundiment psicològic dels personatges
- Literatura europea: Balzac, Flaubert, Stendhal, Dickens, Pérez Galdós, Emilia Pardo Bazán
- NATURALISME
- evolució i superació del realisme
- novel·la = disciplina científica
- observació--anàlisi detallada--deducció
- no hi ha emoció ni sentiments: molta objectivitat
- TOT s'explica per determinisme (no hi ha sortida):
- medi
- herència
- S'analitzen ambients degradats i personatges marcats: baixos fons, problemes mentals, assassins...
- Literatura europea: Émile Zola (text pàgina 30), Blasco Ibáñez
- Literatura catalana: Narcís Oller
(exercici 4 pàgina 27 i 8 pàgina 28)
(8 pàgina 29(oral))
2. RENAIXENÇA: (TEMA 2)
- Concepte
- Origen/causes
- Datació
- Objectius
- Els Jocs Florals
- Concepte: La RENAIXENÇA és un moviment burgès, intel·lectual i polític que defensa un procés global de recuperació de la societat, de la cultura, la història, la literatura catalana...i, sobretot, del prestigi i de l'ús de la llengua catalana per a àmbits cultes.
- Origen/causes:
- D'on ve el nom "Renaixença"?
- 1871: REVISTA "RENAIXENSA"
- Per oposició a l'etapa anterior “Decadència”.
- Sinònim d'altres noms com “ressorgiment”, “restauració”, “despertament”...
- CAUSES D'AQUEST MOVIMENT?
- REVOLUCIÓ INDUSTRIAL: enriquiment i poder de la burgesia catalana. Desencisada del poder central, reclama poder i protecció econòmica i defensa la identitat nacional.
- Interès investigador dels il·lustrats
- difusió del ROMANTICISME a Europa (reivindicació de llibertat, “patriotisme”, enyorament del passat propi....) -----> EL ROMANTICISME ÉS EL CANAL D'EXPRESSIÓ DE LA RENAIXENÇA, L'IMPULS GRÀCIES AL QUAL AQUEST MOVIMENT SOCIAL-CULTURAL-POLÍTIC ES VA PODER PRODUIR.
- DATES IMPORTANTS:
1833 1859 1877 | Publicació de l'Oda “La Pàtria” de Bonaventura Carles Aribau a la revista “El Vapor" [Text 1 pàgina 50: LLEGIR] Inici dels Jocs florals Consolidació del moviment |
- OBJECTIUS DE LA RENAIXENÇA:
- Reconstruir l'època d'esplendor de la història nacional, l'Edat Mitjana (s'estudiarà i es revisarà aquesta etapa històrica de màxima expansió política i cultural).
- Descobrir, estudiar i divulgar els autors clàssics de la literatura catalana (autors com Marià Aguiló, Milà i Fontanals publicaran les obres de Llull, el Tirant, descobriment del Curial e Güelfa...)
- Codificar la llengua (es promourà la normativització de l'ortografia, la gramàtica... a través de la campanya de l'Avenç, etc).
- Recollir la tradició popular (encara viva i connectada amb el poble): recol·lecció de rondalles, llegendes, romanços (p.e. Mossèn Alcover,); creació d'associacions corals, grups excursionistes...
- Crear literatura de qualitat en tots els gèneres. Com?
- Crear premsa cultural i literària
- Crear editorials i publicar obres clàssiques i d'autors actuals
- potenciar concursos i institucions culturals: per exemple l'Acadèmia de Bones Lletres o els Jocs florals.
ELS JOCS FLORALS
EXERCICI ORAL 4 PÀGINA 50 |
ACTIVITATS 1 pàgina 49 i 3 i 4 PÀGINA 50
3. LA POESIA DEL SEGLE XIX. JACINT VERDAGUER (tema2)
La poesia és el primer gènere a ser recuperat i el més conreat durant aquesta etapa. Amb ell s'inicia la recuperació del català per a la literatura.
L'impuls es donarà gràcies als Jocs Florals i a les característiques intrínseques del Romanticisme. D'aquesta manera podem dir que la POESIA de la RENAIXENÇA es caracteritza per:
- La POLIMETRIA: es conreen des de ritmes més populars (com romanços, cançons...) a mesures més clàssiques (com les odes i els poemes èpics).
- Repetició dels TEMES patriòtic, religiós i amorós
- I ús de TÒPICS romàntics com la recreació del paisatge, l'enyorament del passat, el misteri (ruïnes, nits de lluna plena...) o l'amor extrem
Alguns aspectes i noms que hem de recordar, abans de parlar del gran autor, són:
- Els Jocs florals
- Publicació d'antologies i els anuaris dels Jocs florals
- Autors com: B.C. Aribau, Marià Aguiló, J.M. Pons i Gallarza o ÀNGEL GUIMERÀ
JACINT VERDAGUER (Mossèn Cinto Verdaguer) “poeta de Catalunya” (1845-1902) |
Patia una malaltia ("anèmia cerebral") per la qual li recomanaren canviar d'aires i fou capellà de la companyia de vaixells del Marquès de Comillas, que feia el trajecte entre Barcelona i Sud-Amèrica, i confessor i almoiner d'aquests nobles, amb qui viatjà a Terra Santa. A la tornada, patí un gran trasbalsament i una crisi espiritual i s'obsessionà per la religió i fins i tot per la pràctica d'exorcismes. Per això el retiraren de l'església una anys, fins que, rehabilitat, fundà dues revistes i presidí els Jocs Florals
Mor en 1902 de tuberculosi i unes 100.000 persones l'acomiaden a Barcelona. Era conegut i valorat, el poeta del poble.
Jacint Verdaguer és l'impulsor de la literatura catalana. Va ser un poeta molt popular i reconegut. És considerat el creador del català literari modern.
|
OBRA
- Va escriure articles, relats de viatges i reculls de rondalles o llegendes, però on destacà fou en el gènere poètic.
- Va recuperar la poesia culta en català i va obtenir -ja en vida- una gran difusió popular (traduccions, interès social i coneixement gràcies a les corals: “L'emigrant”, “Virolai”...)
Recitació del poema "Navegant"
- La seva obra es pot classificar en:
- POESIA LÍRICA (sobre temes patriòtics, religiosos i inspirada en la poesia popular): Pàtria, Idil·lis i cants místics,...
- POESIA ÈPICA (narració en vers de fets heroics): L'Atlàntida i Canigó
- L'ATLÀNTIDA (1877)
L'acció del poema s'estructura en dos plans: un d'històric que gira a l'entorn de Colom, que pretén incorporar al món del mite; i un segon pla que narra les gestes mítiques d'Hèrcules.. El poema recull la mitologia i les tradicions gregues, però ho posa tot sota una visió bíblica i cristiana.Explica l'enfonsament del continent mític de l'Atlàntida...
(Fragment de la "Balada de Mallorca" inclosa dins el poema)
A la vora-vora del mar on vigila
Montgó els peus a l'aigua i als núvols el front,
omplia una verge son cànter d'argila,
mirant-se en la font.
son peu de petxina rellisca en la molsa
i a trossos lo cànter s'enfonsa rodant;
del plor que ella feia, la mar, que era dolça,
tornava amargant.
puix l'aigua pouada cristall n'era i perles,
com gaires no en copsen los lliris d'olor,
no és molt si sospira quan veu les esberles
del canteret d'or!
La mar se'n dolia; les pren en sa falda,
i al maig, per plantar-hi demana un roser;
València, a tes hortes verdor d'esmeralda,
i a ton cel dosser.
Per bres la conquilla de Venus los dóna,
gronxada pel Zèfir de vespre i matí,
i els testos, que un alba de roses corona,
ja són un jardí.
Amb flors de l'Aràbia l'enrama i perfuma;
i d'Àfrica amb palmes, d'Europa amb aucells,
alegra ses ribes, que es prenen d'escuma
mes amples cinyells.
1.Quin és l'origen llegendari de les Illes segons aquest fragment?
2. Descriu com són i què tenen aquestes illes segons el poema.
3.Quines figures retòriques trobam en els fragments subratllats?
2. Descriu com són i què tenen aquestes illes segons el poema.
3.Quines figures retòriques trobam en els fragments subratllats?
El poema consta de 12 cants i un epíleg. És una mitificació del paisatge i de la història.Explica els orígens històrics i religiosos de Catalunya: la reconquesta, les lluites contra els sarraïns...des d'un punt de vista llegendari.
Hem de destacar la seva polimetria.
Personatges: Gentil, Guifré, Tallaferro, Flordeneu...
TEXT PÀGINA 48
Documental sobre Jacint Verdaguer:
ALTRES AUTORS DE LA RENAIXENÇA PODRIEN SER ÀNGEL GUIMERÀ (EN UNA
PRIMERA ETAPA, tot i que destacarà més en el teatre), MARIÀ AGUILÓ O JOSEP LLUÍS PONS I GALLARZA
5 pàgina 51
- Conta'm, vella olivera,
- noves del temps enrera
- Jo vinc a recolzar-me
- perquè vulles tornar-me
- Ton delicat fullatge,
- és de la pau la imatge,
- Ta rama verda i blanca
- i a ta esqueixada branca
- Quan jove i vincladissa
- xermava ta verdissa
- L'àrab i sa mainada
- i ta oliva escampada
- Ah, quin dol! Escoltant-ne
- tallà tos brots, donant-ne
- I el jorn de la conquista,
- sense girar la vista,
- Los cavalls trepitjaren
- i els ferros enfonsaren
- * *
- Com reposava, a l'ombra,
- mentre els llebrers sens nombre
- I de son puny volant-ne,
- les ungles encreuant-ne,
- * *
- Quan era una alta ermita
- lo místic cenobita
- Al toc del monestiri,
- i el cel en son deliri
- * *
- Ara aquí el temps enganya
- i amb flabiol de canya,
- Mentre l'ovella tosa
- la cabra delitosa
- * *
- Arbre amic del qui plora,
- jo et sento grat de l'hora
- Tu al cor m'has donat força,
- com de ta eixuta escorça
- Jo moriré i encara
- res serà del que és ara;
- dues comparacions
- dues personificacions
- dos hipèrbatons
4. TEATRE. ÀNGEL GUIMERÀ (TEMA 4 i LECTURA Maria Rosa)
A principis del segle XIX trobam:
- TEATRE POPULAR: sainets (o entremesos), petites representacions de caire humorístic, que exploten situacions quotidianes còmiques i personatges arquetípics.
- català de la mà d'autors com FREDERIC SOLER o ÀNGEL GUIMERÀ, que faran tragèdies i drames.
- TRAGÈDIA ROMÀNTICA (continuació de les tragèdies neoclàssiques de Joan Ramis "Lucrècia": protagonitzades per herois, poderosos, personatges històrics... que s'enfronten al destí)
- són en vers
- segueixen els cànons clàssics: 3 unitats, estructura en 3 actes, temes...
- personatges cortesans i nobles
- se situen en un moment del passat: història
- fatalitat del destí (l'individu no se'n pot escapar)
- DRAMA:
- en prosa
- són personatges quotidians que s'enfronten a la societat (no al destí)
Exercici 1 p.97, 9 pàgina 100 i 8 i 9 pàgina 101
ÀNGEL GUIMERÀ
Imatge del final del I acte de Maria Rosa |
- pàgina 97+98
- redacció d'apunts de vida i obra
- vídeo de Terra Baixa
- lectura de Maria Rosa)
- Pràctica de comprensió oral (Mar i cel)
PRÀCTICA DE COMPRENSIÓ ORAL:
1. Indica si les afirmacions següents són vertaderes o falses:
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
2. Escolta una paraula sinònima de cadascuna de les següents.
Desterrament: ................................
contraris: ............................
s'uneixen: ..........................
TEXT QUE ES LLEGIRÀ:
Mar i cel és una tragèdia romàntica i pertany a la primera etapa d'Àngel Guimerà. L’acció se situa en el segle XVII (any 1639), després de l’expulsió dels moriscos, i relata un conflicte entre els personatges principals: l’amor impossible entre un pirata musulmà, en Saïd, i una cristiana, na Blanca. El conflicte es desenvolupa en un vaixell, navegant per alta mar. Els dos protagonistes s’estimen però pertanyen a mons oposats. El pare d’ella, en Carles, intenta matar en Saïd, però ella intenta protegir-lo i mor ella. Aleshores, en Saïd es tira a la mar amb na Blanca i moren tots junts. La mort dels dos protagonistes és l’única manera d’aconseguir estar junts. Viuen en dos mons oposats, un és la mar i l’altre el cel, que només s’ajunten a l’horitzó.
CORRECCIÓ:
1. Indica si les afirmacions següents són vertaderes o falses:
| F |
| V |
| V |
| F |
| V |
| F |
| F |
2. Escolta una paraula sinònima de cadascuna de les següents.
Desterrament:EXPULSIÓ
contraris:OPOSATS
s'uneixen:S'AJUNTEN
5. NARRATIVA. NARCÍS OLLER (TEMA 3)
Narrativa--- moviments europeus (ROMANTICISME-COSTUMISME-NATURALISME-REALISME)
Models europeus:
- ROMANTICISME: Walter Scott
- REALISME: Balzac
- NATURALISME: Zola
6 p.74: copia les frases i indica el nom de l'autor que les digué: Walter Scott (Romanticisme) o Émile Zola (Naturalisme)
La narrativa catalana:
- serà el gènere més tardà---> dificultat
- Els autors començaran escrivint contes---- després novel·les
NARCÍS OLLER
Valls 1846-Barcelona 1930
- S'inicia a escriure en castellà, però els crítics Yxart i Sardà i la relació amb escriptors de la Renaixença l'impulsaren a canviar de llengua.
- Alguns autors de la literatura castellana (Galdós, Clarín, Emilia Pardo Bazán) intentaren que tornàs escriure en castellà, però ell es defensava dient que per retratar la realitat que l'envoltava havia de fer parlar els seus personatges amb la llengua que parlaven. Per tant, es mantingué en la llengua catalana per donar versemblança a les seves obres.
- De mans dels crítics s'introduí en el vessant naturalista, i fins i tot Zola li va fer el pròleg de La papallona, però el seu Naturalisme no fou complet ja que mai abandonà el sentimentalisme i el rerefons moral en les seves obres.
OBRA
- Croquis del natural (4 contes)
6 novel·les:
- La papallona
- L'escanyapobres (pàgina 75: 10 (a, b, c)---> tema passió pels doblers
- Vilaniu
- La bogeria (10 p.77)---> estudi d'un home boig des de tres punts de vista. L'obra més naturalista de totes.
- La febre d'or----> enriquiment i ruïna d'una família que inverteix en borsa.
- Pilar Prim
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada