dimecres, 24 de maig del 2017

ACTUALITZACIÓ DE LES NORMES ORTOGRÀFIQUES

Nota: aquestes novetats no es tendran en compte en la correcció de les properes proves d'accés a la universitat.



ACTUALITZACIÓ DE LES NORMES ORTOGRÀFIQUES

Com sabeu, a finals del 2016 l'Institut d'Estudis Catalans, va aprovar una nova normativa gramatical i ortogràfica amb alguns canvis als quals ens hem d'adaptar en uns cinc anys. La CNL ha cregut convenient presentar un petit tast d'aquestes novetats, almenys les que fan referència a aspectes més comuns en la nostra escriptura. Si es requereix consultar les normes generals o ampliar algun aspecte us remetem a la Gramàtica de la Llengua Catalana o a la pàgina de l'IEC on es pot consultar l'Ortografia en format digital o a la pàgina OPTIMOT, de consultes lingüístiques. Esperam que aquest breu resum-esquema sigui d'utilitat tant per a alumnes com per a professorat del centre.

ACCENTS DIACRÍTICS
Es mantenen:
Ho ha fet molt bé
Be
El be és petit
Déu
Els vikings adoraven el déu Odin
Deu
Deu deu euros
És
Ell és el meu net
Es
Ella es pentina
Dona'm la mà
Ma
Ma mare és jove
Més
Ell és més jove
Mes
Mes germanes viuen a Llubí
Món
El món és rodó
Mon
Mon cor estima un arbre
Pèl
No et deixi prendre el pèl
Pel
L'os va pel camí més llarg
Què
Què volies?
La casa de què em parles era neta
Que
Li he dit que no vengués
Jo soc un savi: ho sé tot
Se
Se seguirà escrivint accent
Sí, vull una mora
Si
Si no vols, no vendré
Sòl
El sòl està brut
Sol
Quan un està sol,no llueix el sol
Són
Ells són els meus nets
Son
Son pare era ros
Té tres germans
Te
Te n'aniràs?
Ús
Has de fer un bon ús de la taula
Us
Us fa res explicar-me'ls?
Vós
Vós sou qui mana
Vos
Volia dir-vos que no vengueu

ATENCIÓ!
TAMBÉ DUEN ACCENT
NO DUEN ACCENT
Els plurals
  • béns Té molts de béns/ Els bens fan renou
  • déus Els déus són poderosos/ Els deus molts de doblers
  • pèls M'he tallat els pèls
  • sís En el recompte de la votació tot eren sís
  • Mans (Duu les mans brutes)
  • mons (Potser hi ha altres mons)
  • Els composts: adeu, rodamon, subsol, a contrapel...
  • Notau com han desaparegut els accents de soc, net, os, dona, venen, mora...

DIÈRESI
Desapareix la dièresi en adjectius acabats en -al→ laical, coital, tapezoidal, fluidal...

APÒSTROF
Alguns canvis són:
  • seguit de f/ seguit de efa
  • símbols químics: el H (l'hidrogen)
  • però punts cardinals sí: l'E i l'O (l'Est i l'Oest)
  • Topònims: CAN i SON amb l'apòstrof com més a la dreta possible→ Ca n'Alcover, So n'Ametler, Ca s'Amitger

VERBS:
  • El verb SER també pot ser ESSER (sense accent) i la primera persona pot ser jo som o jo soc.
  • Com sabeu la forma balear de la primera persona del present és desinència 0 (jo cant, jo dorm). En alguns casos tenim dificultats per saber com escriure la consonant final:
  • Verbs acabats en -igar: C
    • ABRIGAR: Jo abric
    • INVESTIGAR: jo investic
    • LLIGAR: jo llic
    • PESSIGAR: jo pessic
    • OBLIGAR: jo oblic
    • etc.
  • Els altres verbs conserven la seva arrel:
    • MUDAR: jo mud
    • CABER: jo cap
    • PAGAR: jo pag
    • DESITJAR: jo desitj
    • OBRIR: jo obr
    • CÓRRER: jo corr
    • EMPÈNYER: jo empenc
    • ESTRÈNYER: jo estrenc
  • Alerta a PUJAR (jo puig), RAJAR (jo raig)...

PRONOMS FEBLES:
  • Fins ara la norma deia que l'ATRIBUT es pronominalitzava HO si era indeterminat i L'/ELS/LES si era determinat. Ara s'adment HO en tots els casos:
    • Ell és alt- ho és
    • Ella és la doctora → l'és/ ho és
    • Ells són metges → ho són
    • ells són els metges → els són/ ho són
  • En el cas del verb ESTAR, a part d'HO, s'admet pronominalitzar l'atribut com a HI:
Estic cansat -> HO ESTIC/ HI ESTIC
  • Fins ara la unió de CD i CI de tercera personasingulars eren: l'hi, la hi, els hi, les hi, li'n per a l'indeterminat i li ho per al CD neutre. Ara també s'admeten n'hi per a l'indeterminat i l'hi per al neutre.
    • Donaré pomes al nin -> li'n donaré/ n'hi donaré
    • He dit això al nin -> li ho he dit/ l'hi he dit

ALTRES NOVETATS:
  • Fins ara era incorrecte l'ús causal de DEGUT A; ara el podem considerar vàlid al costat d'altres formes més genuïnes com A CAUSA DE: Degut a la pluja, hem hagut de partir aviat
  • BASTANT també pot ser variable: BASTANT/A/S/ES
    • Hi havia bastanta gent
    • HI havia bastants nins
    • Hi havia bastantes persones
  • RECORDAU QUE SI TENIU DUBTES PODEU CONSULTAR LA PÀGINA OPTIMOT I L'ORTOGRAFIA EN LÍNIA EN LA PÀGINA DE L'INSTITUT D'ESTUDIS CATALANS




ACCENTS DIACRÍTICS: quadre resum

Ho ha fet molt bé
Be
El be és petit
Déu
Els vikings adoraven el déu Odin
Deu
Deu deu euros
És
Ell és el meu net
Es
Ella es pentina
Dona'm la mà
Ma
Ma mare és jove
Més
Ell és més jove
Mes
El millor mes és el juliol
Món
El món és rodó
Mon
Mon cor estima un arbre
Pèl
No et deixis prendre el pèl
Pel
L'os va pel camí més llarg
Què
Què volies?
La casa de què em parles era neta
Que
Li he dit que no vengués
Jo soc un savi: ho sé tot
Se
Se seguirà escrivint accent
Sí, vull una mora
Si
Si no vols, no vendré
Sòl
El sòl està brut
Sol
Quan un està sol,no llueix el sol
Són
Ells són els meus nets
Son
Son pare era ros
Té tres germans
Te
Te n'aniràs?
Ús
Has de fer un bon ús de la taula
Us
Us fa res explicar-me'ls?
Vós
Vós sou qui mana
Vos
Volia dir-vos que no vengueu

HI HA 15 ACCENTS DIACRÍTICS

ATENCIÓ!
S'ACCENTUEN el següents diacrítics plurals:
NO DUEN ACCENT
  • béns (Té molts de béns/ Els bens fan renou)
  • déus (Els déus són poderosos/ Els deus molts de doblers)
  • pèls (M'he tallat els pèls)
  • sís (En el recompte de la votació tot eren sís)
  • mans (Duu les mans brutes)
  • mons (Potser hi ha altres mons)
  • Els compostsadeu, rodamon, subsol, a contrapel...
  • Notau que han desaparegut els accents de soc, net, os, dona, venen, mora...








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada