Les pàgines del llibre de text on trobaràs l'explicació són: pàgina 40, 72, 104, 142 i 184. En aquesta darrera hi ha la síntesi del que s'ha après. També pots trobar pistes en el següent enllaç.
- és complet o un fragment?
- en vers o prosa?
- funció del llenguatge que hi predomina:
- Si és un fragment narratiu, hi predomina la poètica.
- Si és argumentatiu, hi predomina l'emotiva o expressiva
- Si és expositiu, hi predomina la referencia.
- tipus de text?
- àmbit al qual pertany?
- gènere textual que hi predomina?
- autor i època...?
- ...
REDACCIÓ DEL COMENTARI DE TEXT
***Recorda: tot ha d'estar ben cohesionat (no ha de ser esquemàtic) i totes les afirmacions que facis han d'estar ben argumentades.
***Has d'escriure paràgrafs per separar cada un dels apartats.
- PRESENTACIÓ (primeres impressions): es redacta el que has deduït en l'anàlisi prèvia del text. [Mira la pàgina 185]
- RESUM: ves a la pàgina 25 per recordar com ha de ser un resum.
- TEMA I FINALITAT:
- TEMA: De què tracta el text? SUBSTANTIU ABSTRACTE + COMPLEMENTS (màxim 10 paraules)
- Es pot proposar un altre TÍTOL i sempre s'ha de justificar (“El títol que consider més adequat és...” perquè... )
- Sol enunciar més breument el tema del text
- S'ha d'escriure subratllat o entre cometes i sense punt al final.
- Ha de ser breu
- N (sense determinant) amb complements (pocs)
- Es poden usar interrongants, dos punts, exclamacions
- Es podeu usar metàfores, jocs del llenguatge, dobles sentit... (després s'han d'explicar)
- No se sol posar el verb conjugat, si en duu.
- Què pretén? FINALITAT
- Hi ha algunes finalitats bàsiques (donar una opinió, embellir el missatge, informar...), però també es poden concretar:
- Per exemple "donar l'opinió sobre tal...i convèncer sobre tal...", "informar sobre tal cosa i explicar tal..."
- -----> FUNCIÓ DEL LLENGUATGE (no solen aparèixer soles; és a dir, en un text potser en predomina una, però n'hi apareixen diverses)
- Llenguatge: facultat exclusivament humana de poder comunicar-se (transmetre informació) mitjançant un codi lingüístic compartit (la llengua)
- Llengua: sistema de signes orals que permet la comunicació entre els humans.
CONTEXT (lingüístic, situacional o sociocultural)
CODI
**** Elements: EMISSOR<<->>MISSATGE<<->>RECEPTOR->->
CANAL
**** Altres conceptes relacionats amb la comunicació: retroalimentació (feedback) [<<->>], soroll->
FUNCIÓ DEL LLENGUATGE (a partir de la incidència en un o altre dels elements de la comunicació)
- referencial→ predomina el context-> intercanvi d'informació (textos explicatius)
- expressiva→ predomina l'emissor→ expressió d'emocions (sobretot converses i textos argumentatius)
- conativa/exhortativa→ es crida l'atenció al receptor→ ordres, suggeriments (textos instructius i també argumentatius)
- fàtica→ intenta mantenir el canal→ es manté la conversa, el lligam
- poètica→ es recrea en la forma d'expressar el missatge → finalitat estètica (literatura)
- metalingüística→ usa el llenguatge per parlar del codi→ parla de la lengua mateixa (diccionaris, gramàtiques)
En aquest vídeo trobaràs aquest darrer punt molt ben explicat: comunicació i llenguatge, elements i funcions.
- ESTRUCTURA:
- TIPUS: narrativa, descriptiva, conversacional, argumentativa, expositiva...?
- DETERMINAR LES PARTS i argumenta-ho.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada