dilluns, 14 de gener del 2019

GLOSES 2019

GLOSES: estrofes populars generalment improvisades. 
  • tenen 4 versos
  • de 7 síl·labes cada vers (art menor) (RECORDAU QUE comptam fins a la darrera tònica)
  • amb rima consonant
  • l’esquema sol ser abba (el primer vers rima amb el 4t i el 2n amb el 3r). A vegades es fan abab i també hi ha estrofes més llargues (de 5 versos i també dècimes)
  • Es recomana pensar primer el darrer vers: que sigui el que voleu dir clarament... Llavors podeu pensar el 1r i fer-lo rimar amb el 4t i anar afegint el 2n i el 3r que rimin entre ells. 



1rC
En el grup de 1rC
són un poc desbaratats.
Alguns mai estan callats;
i altres se porten bé.

Són gent molt espavilada,
que té ganes i estudia…
I jo gens no m’erraria
si dic que és bona fornada.

Jo ja vos he començat
una glosa dedicada…
Ara vos pas jugada
de continuar aquest combat.

Tant és si me contestau
com si atacau més gent…
1rC serà valent,
si amb B o A vos ficau…

O potser amb els segons,
que més grans un poc se creuen.
I més petits ells vos veuen
com si fóssiu gorrions.

I potser vos atreviu
d’atacar es batxillerats,
els deis quatre veritats
i que facin es cap viu.

I ara ja és moment
de posar-vos a glosar...
Vos don permís d'atacar!
Mem qui serà el més valent! 

Alerta, als desbarats
o a insultar la gent...
En combat, clar i entenent, 
no heu d'acabar enfadats. 


RECORDAU l’estructura bàsica:
  • 4 versos
  • de 7 síl·labes cada vers (comptam fins a la darrera tònica)
  • amb rima consonant
  • l’esquema sol ser abba

Exemple:
Sa ximbomba ja no sona,
ni sona ni sonarà
perquè té sa pell de ca
i sa canya que no és bona.






2nA
És un grup que me sorprèn,
qualque pic que estan callats.
Saben estar concentrats
és així com bé s’aprèn!

En general jo diré
que és un grup que a mi m’agrada.
M’he enfadat qualque vegada
perquè no se xerren bé.

I molts xerren quan no toca
i els costa començar.
I ells me fan enfadar:
de paciència no en tenc poca.

Jo ja vos he començat
una glosa dedicada…
Ara vos pas jugada
de continuar aquest combat.

Tant és si me contestau
com si atacau més gent…
2nA serà valent,
si amb altres vos ficau…

O potser amb els primers,
menuts són i petitons
que pareixen gorrions
i que vos venen darrer.

I potser vos atreviu
d’atacar es batxillerats,
els deis quatre veritats
i que facin es cap viu.



















2nB
En el grup de 2nB
els tenc un poc enxufats.
Riuen i estan callats,
i si volen ho fan bé.

Són gent molt espavilada,
que té ganes i estudia…
I jo gens no m’erraria
si dic que és bona fornada.

Però no vos despisteu,
i feis feina cada dia.
No importa faceu via,
tira-tira aprendreu.

Jo ja vos he començat
una glosa dedicada…
Ara vos pas jugada
de continuar aquest combat.

Als tercers que són més grans
i que s’ho tenen cregut.
Feis-los passar per s’embut
i atacau-los amb glosat.

I potser vos atreviu
d’atacar es batxillerats,
els deis quatre veritats
i que facin es cap viu.



















2n C
En el grup de 2nC
són un poc desbaratats.
Alguns mai estan callats;
i altres se porten bé.

En general jo diré
que és un grup que a mi m’agrada.
M’he enfadat qualque vegada
perquè no se xerren bé.

I molts xerren quan no toca
i els costa començar.
I ells me fan enfadar:
de paciència no en tenc poca.

Jo ja vos he començat
una glosa dedicada…
Ara vos pas jugada
de continuar aquest combat.

Tant és si me contestau
com si atacau més gent…
2nC serà valent,
si amb A, B vos ficau…

O els tercers que són més grans
i que s’ho tenen cregut.
Feis-los passar per s’embut
i atacau-los amb glosat.

I potser vos atreviu
d’atacar es batxillerats,
els deis quatre veritats
i que facin es cap viu.
















1rBATX
Aterrar vos ha costat,
hi ha feina cada dia.
Recordau, demanaria,
que ja feis Batxillerat.

Aviat adults sereu
amb responsabilitat…
Alguns ja han madurat,
altres… convé que ho faceu…

Amb sa selectivitat
s’institut acabareu
i es petits vos trobareu
en ser a universitat.

Vos conec i vos diré:
sé de quin peu vos calçau.
Quan voleu vos esforçau
i sabeu estudiar bé.

Jo ja vos he començat
una glosa dedicada…
Ara vos pas jugada
de continuar aquest combat.

Es petits heu d’atacar
que vos venen a darrere.
O els que faran carrera,
segon a punt d’acabar.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada