dijous, 17 de gener del 2019

SOLUCIONARI D'ACTIVITATS D'ORTOGRAFIA 1r batx













CORRECCIÓ 1rBATX
ORTOGRAFIA VOCAL NEUTRA (P.38-39)
1.
moble            taula            cadires
ratllar            estómac       arracada
cendrer          platja             seguéreu
mires                 fraula               crespell
pruna              albercoc               perera
llampec                  cantava          planta
cercàvem            reflexionen             terra


2.
estendard (estàndard) monestir assassí
sergent davanter avaluació
enyorar ambaixada meravella
davall assemblea vernís
avaria rancor malenconia


3.
tema superfície policia
piràmide dilema hipèrbole
ciclista torre febre
colze monarca homicida
dubte imatge sistema
mapa dentista goril·la






5.
platges coques botigues
figues places Pasqües
illenques eivissenques enveges
llengües egües pastanagues
taronges guies paraigües


6.
L’Elionor tenia
catorze anys i tres hores
quan va posar-se a treballar.
Aquestes coses queden
enregistrades a la sang per sempre.
Duia trenes encara
i deia: "sí senyor" i "bones tardes". 

La gent se l’estimava,
l’Elionor, tan tendra,
i ella cantava mentre
feia córrer l’escombra.
Els anys, però, a dins la fàbrica
es dilueixen en l’opaca
grisor de les finestres,
i al cap de poc l’Elionor no hauria
pas sabut dir d’on li venien
les ganes de plorar
ni aquella irreprimible
sensació de solitud.
Les dones deien que el que li passava
era que es feia gran i aquells mals
es curaven casant-se i tenint criatures.
L’Elionor, d’acord amb la molt sàvia
predicció de les dones,
va créixer, es va casar i va tenir fills.
El gran, que era una noia,
feia tot just tres hores
que havia complert els catorze anys
quan va posar-se a treballar.
Encara duia trenes
i deia: "si senyor" i "bones tardes"



7.
  • efeminat
  • màrfega
  • barnús
  • estendard
  • vernís
  • enyoradís
  • alcàsser
  • setí



8.
  • faria
  • feies
  • jeu/jau
  • jaurem
  • treure
  • traurem
  • treu
  • tragués






9.
bulli menorquí jugaré
murada alveolar muntanya
molí conill sortim
podem cosirem collies
bucal boca boqueta
duplicar doble doblar
fusió fondre fonent
plumífer ploma plomatge



10.
concursos guixos monjos
braços europeus números
discos ferros trineus



ATENCIÓ!
















La essa sorda (z/s) i la essa sonora (s/ss/c/ç)
 1. Completa els buits amb s o z.
– Amb aquell pinzell va fer el retrat d’una donzella de gran bellesa. 
– N’Ezequiel va visitar el zoològic i va veure un mico saltant des d’un un trapezi i un ase jugant amb una zebra.
 – Els conferenciants varen posar molt d’emfàsi en la necessitat de tractar l’esquizofrènia i la psicosi des de diverses disciplines. 
– La desorganització fou la causa del desastre. 
– Les pageses desaven la casa abans de posar-se a fer lletra. 
– Si na Rosa va néixer l’onze de desembre, quin és el seu signe del zodíac? 

2. Posa s o z en els buits segons correspon.
osmosi              resultat             brunzir             tresor
 resar             àzim             resum             zulú 
músic             ozó             topazi             cervesa 
colzada             alzina             dipòsit             bizantí 
esmorzar             quinze             desè             benzina 
trapezista             posició             recolzar             presó 

3. Escriu el nom abstracte que deriva de cada adjectiu.
Rapidesa, bellesa, lleugeresa, senzillesa. 

4. Posa s o c en els espais en blanc per representar elfonema fricatiu alveolar sord (/s/).
sinistre             cirerer             ciment 
solitud             cel             celler 
suc             savi             cendrer 
serra             cistell             síndria 
sense             sincer             suro 



5. Forma paraules derivades d’aquestes, tant en singular com en plural. Fixa’t en el model.

Naixença, naixences; enyorança, enyorances; temença, temences. 


Pàgina 141
6. Completa els espais en blanc amb s, c o ç.
calçat             romanços             melsa             sencer 
pensar             arronsar             cansat             descalç 
llançar             començament             insistir             inèrcia 
salsa             coneixença             tinença             recances 


7. Copia les oracions i completa-les amb s, ss, c o ç.
 – En Vicent diu que en l’entresòl viu massa gent.
 – En acabar la lliçó faran un assaig de la cançó de l’excursió.
 – Hem partit els pastissos a trossos pensant en els més voraços. 
– Hi ha comunicació quan l’emissor emet un missatge i el receptor l’entén. 
– En donar quatre passes pel passadís se sentia vençut per l’esforç i dissimulava la seva depressió.
 – Per carnestoltes, el carabassat i la sobrassada disfressen l’ensaïmada. 
– Estaven feliços perquè havien aprovat un examen de ciències dificilíssim.
 – Jo no vull que facis res que paregui impossible, però això que et deman és ben fàcil. 


8. Copia les paraules en el quadern i omple’n els buits amb la grafia correcta. Després classifica-les com s’indica.
trossos             feroç             crisi             Suïssa 
massís             promesa             traçar             zona 
plaça             places             fase             veloç
 cinema             desguàs             setrill             física 
processó            pagesa             bastida             esmorzar
sentinella             amazona             felicitat             protozou 
carnissera             duquessa             esperança             marquesa 
batllessa             tendresa             estruç             príncep 


9. Llegeix en veu alta les paraules de cada grup i explica què significa cada una.
caçar / casar / cassar
caçar: cercar i encalçar (animals en llibertat) per tal de capturar-los o matar-los.
casar: unir en matrimoni.
cassar: anul·lar en virtut de la pròpia autoritat.
peca / pesa
peca: comet una falta contra la llei divina.
pesa: mesura el pes.
 calc/ cals
 calc: reproducció d’un dibuix, d’un gravat, d’un quadre, etc., que hom obté calcant.
 Cals: plural de cal, contracció de ca i el
cinc / zinc
cinc: quatre més un
zinc: metall
cussa: femení de ca.
cusa: 3a persona del present de subjuntiu del verb cosir (en valencià).
 sona / zona
sona: present indicatiu 3a persona singular del verb sonar
zona: porció d’espai qualsevol
pinça / pinsà
pinça: instrument que serveix per agafar coses petites
pinsà: ocell
 massa / maça
massa: adjectiu i adverbi
maça: eina de fusta o de ferro
pesa / peça
pesa: 3a persona singular del present d’indicatiu verb pesar
peça: part separable o independent d’un objecte
rassa / raça / rasa
rassa: conjunt d’objectes sense triar
raça: descendents d’un avantpassat comú
 rasa: 3a persona singular present d’indicatiu verb rasar

10. Completa el text amb les grafies dels fonemes fricatius alveolars que falten.

 L’endemà al matí, el gegant va fer córrer la roca cap a una banda perquè les ovelles poguessin sortir a pasturar, però ell es va quedar assegut a l’entrada de la cova, amb les mans esteses per atrapar qualsevol grec que mirés de fugir. Ulisses va indicar als seus homes que s’arrapessin ben fort a la panxa d’aquelles ovelles tan grosses i llanudes. I tot i que Polifem les acariciava quan passaven per dvant seu, no es va adonar que a la part de sota duien un home penjant. I va ser així com el capità i la seva tripulació van aconseguir escapar-se. Quan el vaixell va passar a tota velocitat per davant del penya-segat, Ulisses va cridar: – Recorda, Polifem, que vaig ser jo, l’heroi Ulisses, qui et va deixar cec. No oblidis mai aquest nom! El ciclop va agafar un munt de roques i les va llançar daltabaix del penya-segat amb l’esperança d’enfonsar el petit vaixell. –Que no ho oblidi mai? Tu no oblidis això, Ulisses: jo sóc Polifem, fill de Posidó, déu del mar. I invoco el meu pare perquè us destrueixi! Posidó, que era al fons del mar, va sentir el seu fill i va desfermar furioses tempestes que van fer apartar Ulisses del seu rumb. Mites. Les aventures d’Ulisses. Ed Cruïlla





ESSA SORDA I ESSA SONORA. ACTIVITATS ONLINE









PALATALS FRICATIVES I OCLUSIVES FINALS P. 182-183

Pàgina 182 
1. Completa els buits en el quadern amb tg, tj, g o j, segons correspongui. 
– En Jeroni es va marejar durant el viatge a Argentina. 
– El paisatgista anà a Egipte a estudiar geologia. 
– Uns joves jugaven malgrat la lletjor del temps.
 – A la porta del jutjat han penjat una imatge al·legòrica de la justícia. 
– Imaginar jocs és cosa de genis.
 – En Jesús va trobar un rellotge d’arena i altres objectes antics. 
– A na Joana li agrada la platja des Codolar i en Jaume s’estima més les platges de Formentera. 
– En arribar a Jerusalem va subjectar l’equipatge al sostre del cotxe. 


2. Escriu el present d’indicatiu dels verbs viatjar i penjar. 
Jo viatj, tu viatges, ell / ella viatja, nosaltres viatjam, vosaltres viatjau, ells /elles viatgen.
 Jo penj, tu penges, ell /ella penja, nosaltres penjam, vosaltres penjau, ells /elles pengen. 


3. Completa les oracions amb una forma conjugada d’aquests verbs. 
– El meu cosinet té setze mesos i encara gateja.
– No barregeu/barregis lleixiu amb amoníac, és molt nociu. 
– Cada estiu, els meus padrins estiuegen/estiuejaven a Fornells.
 – No vull pujar al molí del Ram perquè em mareig./ marejaré.
 – Escriviu la paraula Brussel·les i en acabar lletrejau-la. 


4. Completa els buits en el quadern amb x o ix segons correspongui. 
– Les finestres de la caixa d’estalvis tenen unes reixes molt gruixudes.
 – A Cala Xarraca m’han contat el conte d’una coixeta que s’engreixava per prendre xarop.
 – Es coneix que en Xavier pateix molt quan es troba la meva moixa. 
– Al calaix trobaràs xiclets de maduixa sense sucre. 
– En Xesc xiulava xalest pel barranc de Biniaraix.
 – Va dibuixar una xarxa que era plena de peixos. 
– Sense voler na Xisca va mullar tot l’aixovar i va tardar molt a eixugar-se.
 – Va quedar una mica fluix perquè va rebre un cop molt fort a la cuixa.

Pàgina 183 5. Escriu tx, x o ig segons correspongui. 
– La pepa em va tocar en un sorteig d’una botiga de Costitx.
 – Na Conxa em va regalar una dessuadora amb caputxa i butxaques.
 – Després del passeig del matí per la serra, em dutxaré.
 – En Carles va enganxar un empatx de tant de menjar xocolata amb xurros.
 – Vaig deixar el xandall al costat de la dutxa i es va xopar. 
– Pel mes de maig el pare es traslladarà a un despatx al Passeig Marítim. 
– Vaig perdre la motxilla a l’excursió de Fornalutx. 

6. Completa les paraules amb t o d, segons correspongui. 

Institut, actitud, Bernat, 
solitud, baluard, magnitud, 
lleopard, virtut, ràpid, 
hàbit, àrid, verd, 
gratitud, ponent, sol·licitud. 

 7. Omple els buits amb c o g, segons correspongui. 
Filòleg, demagog, pedagog, 
estrateg, càrrec, aràbic, 
ànec, xàfec, biòleg, 
porc, sang, fang. 

8. Escriu p o b, segons correspongui.
 Serp, verd, àrab, 
pop, llamp, corb, 
glop, bisíl·lab, aljub, 
xarop, camp, tub, 
calb, superb, adob.

 9. Copia les paraules i completa-les amb t o d. 
Atzar, setze, admirar, 
horitzó, ametla, adjunt, 
advocat, atleta, adjacent, 
butlletí, adverbi, setmana, 
atmosfera, sotmetre, adscriure, 

10. Completa les paraules amb c o g, segons correspongui. 
Suggerir, acció, augment,
digne, accelerar, maragda, 
acceptar, cognom, sagnar, 
diafragma, sac, impregnar. 

11. Copia els mots en el quadern i escriu p o b, segons correspongui. 
Opció, dubte, capbussó, 
capçal, abdicar, actitud, 
copsar, eclipsi, dissabte, 
òptic, obtenir, cabdal.


ÉS RECOMANABLE QUE REPASSIS BÉ LES NORMES ABANS DE FER LES ACTIVITATS.






PÀGINA 228 I 229


L, L·L, LL
1. Completa els buits amb l o l·l, segons correspongui.
 – L’al·luvió de cotxes provocà un co l·lapse il·lògic.
 – L’al·lot feia col·lecció de monedes il·legals.
– El nove l·lista trobà l’al·licient en el guió de la pel·lícula
. – Hem gaudit amb la prosa lul·liana del doctor il·luminat.
– Els arqueòlegs ens relataren la descoberta del talaiot.
 – Quan acabà de cantar, la sibil·la digué: Al·leluia!
 – Na Maria s’enorgullia de l’aigua cristal·lina de cala en Turqueta.

 2. Omple els espais buits amb l o l·l.
solucionar          sol·licitud            solstici 
element            il·legible            col·legi 
il·lusionista            anul·lar            il·luminació 
cel·lulosa            goril·la            colombaire 
oscil·lar            alinear            polisíl·laba 
paral·lel            pàl·lid            cal·ligrafia 
satèl·lit            rebel·lia            col·lisió 
anul·lar           celebrar            elaboració 
gal·lès            olivera            poliesportiu 

3. Escriu una paraula amb ela geminada que estigui relacionada amb cada una d’aquestes.
Cristall, metall, legal, mil.
Resposta model: cristal·lí, metàl·lic, il·legal, mil·lenni.


4. Escriu una oració amb cada parella de paraules. Resposta oberta

5. Completa les paraules següents amb l o ll.
remei            mirall            jersei
siurell            abrigall            aiguamoll
papagai            conill            fermall
desmai            bedoll            ditoi
renill            norai            topall
rostoll            heroi            cabdill
fonoll            plomall            recull
cascavell            aldarull            avui
badall            espai           embull

6. Inventa una oració amb cada parella de paraules. Resposta oberta


Fonemes vibrants
7. Completa les paraules amb r o rr.
corredor             arítmia             contrarellotge
eradicar             arrelar             anticorrupció
 autoretrat             carícia             antirobatori
ferrocarril             conreu             comptarevolucions
ornitorinc             huracà             coreografia

8. Totes aquestes paraules agudes estan incompletes. Escriu-les correctament en el quadern afegint-los la erra muda o l’accent.
 bacallà             recer             major             sementer
carrer             germà             vendré             flor
escolar             bocí             dinar             ametller
prometré             tardor             raó             Sebastià
par             capellà             plaer             cavaller

9. Digues quina particularitat presenten en la pronúncia les paraules de cada grup i inventa-hi una oració.
comte – conte – compte: les tres es pronuncien igual, s’escriuen diferent i tenen significats diferents. símptoma – assumpte – temptació no es pronuncia la p.
presumpció – exempció no es pronuncia la p.


10. Escriu m o n segons correspongui.
 tomar             immens             amfibi
embolicar             sempre             immòbil
trompeta             simfonia             circumferència
convidar             embotit             emmirallar
infernal             confitura             àmfora
Aina/ Anna           Emma             Susanna


11. En aquest poema de Joan Alcover, falten algunes consonants i alguns accents. Escriu-lo complet en el quadern.
 Miramar
Sempre visqui vora del mar,
 més fins avui no el coneixia;
sobtadament , a Miramar,
m’ha revelat sa fesomia.
Sembla somriure i alenar
com una verge que somia;
de mon a mon sembla passar
com una immensa correntia.
Vénen la flota i el fibló,
 i del fantàstic horitzó
no s’interromp la pau eterna.
Sols en els ulls del pelegrí
vibra quelcom de gegantí
quan passa l’ombra de Blanquerna.




GUIONET. ORTOGRAFIA DE LA B I LA V (PÀGINES 266-267)
Pàgina 266 
1. Escriu correctament les combinacions de verb i pronoms següents. Hi falta el guionet. 
aneu-vos-en 
porta-la-hi 
compra-me-la 
llegir-vos-la 
explicant-nos-el 
imprimir-los-ho 
contau-nos-el 
afegir-te-les 

2. Escriu en el quadern la paraula composta que es forma amb cada parella. 

mà-llarg                     dalai-lama                     penya-segat 
capgròs                     vint-i-cinc                     guarda-roba 
pèl-llarg                     pèl-roig          pocavergonya 
adesiara                     setciències                    sociocultural                     sud-oest                     tres-cents              blanc-i-verd
mal-llevat                    fisicoquímic                     sud-americà
no-res                     tic-tac                     nord-europeu 
ziga-zaga                 no-violència                  despús-ahir
canr-i-xulla                 nord-est                     no violents   
xino-xano                  no alineats                  despús-anit 
ex-libris                     blaugrana                   esclata-sang 
adéu-siau                audiovisual                 políticoeconòmic 
sordmut                    agredolç                       aiguardent 
allioli                             usdefruit                    ping-pong  
cap-roig                       cent-peus                    nyam-nyam 
para-xocs                          blanc-i-blau                      despús-demà 

3. Estan ben escrites aquestes paraules? Raona la resposta. Sí que estan ben escrites perquè en les paraules derivades construïdes amb prefixos no es posa guionet.   




4. Quan hagis corregit els exercicis, classifica les paraules compostes amb guionet segons les normes que hi ha al principi de la pàgina.  
• La segona part comença per r, s o x, i per facilitar-ne la pronunciació: penya-segat, guarda-roba, para-xoc, esclata-sang, ex-xofer. 

• La lectura de l’última grafia de la primera part i la primera de la segona pot resultar errònia: blanc-i-verd, cap-roig, mal-llevat, blanc-i-blau. 

• La primera part té accent gràfic: pèl-llarg, mà-llarg, pèl-roig. Excepte les compostes usdefruit i adesiara. 

• Hi ha un punt cardinal: Sud-americà, sud-oest, nord-est, nord-europeu, nord-africà. 

• En la paraula no-res i en les formades amb el prefix no- i un substantiu: no-bel·ligerància, no-violència. 

• Paraules compostes repetitives i expressives: tic-tac, gori-gori, zig-zag, xino-xano, ping-pong, nyam-nyam. 

• Són manlleus no adaptats: ex-libris, dalai-lama. 

• Paraules o expressions que tendrien una forma estranya si s’escriguessin sense guionet: despús-ahir, despús-anit, despús-demà, adéu-siau, etc. 

Pàgina 267 Ortografia de b i de v 

5. Completa les paraules en el quadern amb b o v, segons correspon. 

automòbil            avorrir                fava 
taverna               advocat                travar 
alcova                     cascavell             vernís
gavardina                  almívar                   saba 
voltor                 rebentar                   arribar 
cavalcar                  sabó                      comboi 
avall                   treball                        curvatura 

6. Omple els espais buits d’aquestes oracions. 

– El cavaller Guillem de Cabestany fou un excel·lent trobador.
 – L’hereva del baró anava amunt i avall amb desimboltura.
 – Cada cop que menjava alvocat, vomitava. 
– La biga pesava massa arroves com per provar d’aixecar-la a pes de braços.
 – Prop de la riba es rebolcaven els porcs de l’esvelta porquerola.
 – L’home savi s’espavila quan veu el cel ple de núvols. 

7. Completa els verbs següents amb b o v i relaciona’ls amb la definició corresponent.
 a) travessar; 
b) travelar;
c) esbroncar; 
d) vessar; 
e) envestir; 
f) rebentar; 
g) rebostejar; 
h) encobeir; 
i) covar.

 8. Fes el mateix que en l’activitat anterior però amb els noms i adjectius següents. 
a) bossot; 
b) vessa; 
c) aveciat;
 d) convit;
 e) coverbo; 
f) mamballeta; 
g) sebel·lí; 
h) voltor;
 i) vestigi. 

9. Copia en la llibreta aquestes paraules i posa b o v en els espais buits, segons correspon. 
Llavi              labial                canvi 
nevava            triumvirat              savi 
revista                 acabar              rave 
embenar              tramvia                enviar 
convidar             dèbit                  probabilitat 
treballar             cervell                  saber 
cerebral             invitació                  nevada 
oval                 abús                   gravetat 
moviment         escrivà                 escrivia 
immòbil               meravellaven                  bevedor
 saba                  govern                  trobar 
vaixell              circumval·lació                 absorbir 
gravar                 haver                javelina
curvatura           cabal                cavitat 
cabut                 rebuda                   caravel·la




PÀGINA 303
1. Llegeix els fragments següents atentament i col·loca-hi els signes de puntuació indicats en cada cas.

Parèntesis 
Reivindicant Pedrolo Manuel de Pedrolo va néixer el 1918 a l’Aranyó (Segarra). Va començar el batxillerat a Tàrrega (son pare era president del moviment Acció Catalana en aquest municipi), i el va continuar a Barcelona, amb vista a fer la carrera de medicina. La guerra (1936-1939) va estroncar-ho tot, i després d’una temporada fent de mestre a Fígols (Vell Berguedà), fou mobilitzat i ingressà al cos d’artilleria de l’exèrcit republicà. http://www.vilaweb.cat 

Comes i cometes 

Arenys celebra la gran festa de l’Any Espriu amb una rua de mots. A més, tal i com apunta el director artístic de "Comediants" Jaume Bernadet: «S’ha volgut fer un espectacle molt participatiu proper i obert a tothom». Així, uns 200 voluntaris pertanyents a escoles de música, associacions veïnals, entitats culturals o persones de totes les edats, a títol propi, han volgut participar activament a la commemoració. Es definitiva, serà un espectacle molt afí a l’esperit que ha regit els quaranta anys d’existència de la companyia "Comediants": popular, integrador i de carrer. http://www.vilaweb.cat

 Dos punts 

Lloret fa fill il·lustre l’enginyer de la canaleta del Massanella, Jacint Josep Fontanet, conegut com Montserrat. Fontanet és, des de divendres passat, fill il·lustre de Lloret de Vistalegre. Nascut al centre de Mallorca i fill d’arrendataris, Fontanet va treballar en quatre de les possessions més importants de l’illa, obtenint una certa popularitat com a conrador. Dues proeses demostren la seva capacitat emprenedora i li donaren popularitat a l’època: l’escriptura del tractat Art de conró i la conclusió amb èxit de la canaleta del Massanella. http://www.arabalears.cat 



2. Puntua el text següent. 


Quan faig una feina amb excessiva facilitat me’n malfio. Em dic: “Aquí deu haver-hi algun misteri, alguna cosa estranya que no va del tot”. Però, quan per a la meva obra m’ha calgut vèncer una forta resistència, aleshores estic segur. Em plau barallar-me amb el material. Eugeni d’Ors. L’home que treballa i juga. Ed. Eumo. 


3. Copia el fragment teatral següent col·locant-hi tots els signes de puntuació que falten. 

ESCENA I 
PERICO, ANTÒNIA i TONIET i després MARIA i PERETA
PERICO: (Repartint feina als dos escolars que estan asseguts a la taula): Venga, venga! No vos entretengueu. Ja basta es temps que heu perdut. Tu, nin, escriu-me deu oracions. Ses que vulguis. (N’Antònia estudia.
MARIA: (Entra amb un davantal i els braços arromangats plens de farina): Perico! 
PERICO: Ara vénc, Maria. Senyalava feina en aquells dos. 
MARIA: (A Toniet que ja du tinta per tots els dits): I què fa es meu angelet? 
TONIET: (Mostrant-li els dits): Escric amb tinta! 
(Adaptat de Pere Capellà). Val més un dit en es front. 


 4. Digues quina funció fan les comes en aquests fragments extrets de L’escanyapobres, de Narcís Oller. 
– Ni saraus, ni aplecs, ni fontades, ni funcions d’església trencaven la marxa matemàtica d’aquell rellotge. Separa elements d’una enumeració. 
– I, realment, la seva manera de viure era miserable. Explicació. 
– Com a bon moreu, tenia negres els cabells. Explicació 
– Era alt i ossut, però magre i cappetit. Introdueix una oració coordinada. 
– Espitregat i afanyós, quan convenia, treballava fins a perdre l’alè; i, si havia d’eixir de casa, tancava la porta i se’n duia la clau a la butxaca. Introdueix expliCacions.



Teoria i activitats de puntuació.



RECORDA QUE PER MILLORAR LA TEVA ORTOGRAFIA POTS FER ACTIVITATS EN LÍNIA.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada