diumenge, 2 de juny del 2019

COMPRENSIONS ORALS 1r ESO

Pàg. 144      SaBER FER. improvisar un diàleg oral TEMA 7

1   Els diàlegs que hem escoltat tenen en comú que es  produeixen en situacions en les quals un interlocutor  s’adreça a un altre amb un propòsit determinat  i emprant un registre de la llengua adequat al grau  de formalitat de la situació.

2     Donar un avís " Diàleg 2   
Obtenir informació " Diàleg 1  
Demanar un favor " Diàleg 3   
Convèncer d’alguna cosa " Diàleg 4.


3   diàleg 1
• En el diàleg participen dos interlocutors.
 •  Entre ells hi ha molta confiança. Ho sabem perquè són   tia i nebot, per tant, es tracten de tu i es tracten amb  familiaritat (Com estàs, guapo?…)
•  La fórmula de salutació emprada és Hola, tia! Com estàs?   i Hola, Guillem. Com estàs, guapo?; la de comiat és Adéu!   i Adéu, Guillem.


diàleg 2
 • En el diàleg participen tres interlocutors.
•  Entre ells no hi ha confiança ja que es tracten de vostè   i amb formalitat.
 •  La fórmula de salutació emprada és Bon dia i la de comiat  és Fins ara, gràcies.


diàleg 3
 • En el diàleg participen quatre interlocutors.
•  Entre ells hi ha bastanta confiança. Ho sabem perquè són  joves companys d’estudis, es tracten de tu i de manera  informal (Ei, com va?; I tant; Perfecte…).
 •  La fórmula de salutació emprada és Hola, gent!, Hola, Margalida!, i Ei, com va?; i la de comiat és Fins després, Margalida. Adéu!.


diàleg 4
• En el diàleg participen dos interlocutors.
 •  Entre ells no hi ha confiança. Ho sabem perquè es tracten  de vostè i amb formalitat (senyora Àngels; Som en Martí Gomis…).
 •  La fórmula de salutació emprada és Bon dia i la de comiat  és Que passi un dia! i Adéu.




SaBER FER. Mantenir una conversa telefònica. TEMA 8

 1   RM. Na Cristina telefona a n’Andreu per saber si ha parlat  amb na Júlia. Quan està a punt de dir-li el motiu de la  telefonada s’interromp la conversa, perquè hi ha una  interferència; se sent una dona gran molt enfadada. Al cap  d’un moment es restableix la línia i, per fi, na Cristina pot  explicar el motiu de la telefonada: convidar-lo per a la festa  sorpresa que han preparat per a en Guillem.

2  
 •  Ha telefonat na Cristina. En l’obertura. Primer ha saludat   i després ha dit qui era.
 •  Ha telefonat a n’Andreu. Ha respost una altra persona, un  home.
 •  No, perquè n’Andreu quan agafa el telèfon demana: «Sí? Digui?».
 •  Per assegurar-se que es restablia el contacte, n’Andreu   i na Cristina han demanat si els sentien.


3  
1." Amb alegria.
2." Amb preocupació.
 3." Amb estranyesa.
 4." Amb tristesa. Es pot saber gràcies al to de veu.

4   N’Andreu demostra a na Cristina que l’escolta dient: «Sí!» i  «Ja»


Pàg. 188 SaBER FER. Entrevistar algú en directe TEMA 9
 1   A l’audició l’entrevistadora saluda els radiooients de la  cadena Ona Illenca i els dóna la benvinguda al programa  Personatges singulars.  A continuació, presenta Marc Sintes, el jove de catorze anys,   a qui farà una entrevista amb motiu de l’èxit que ha obtengut  en el Setè Certamen Insular de Músiques Innovadores, cosa  que l’ha duit a convertir-se en tota una celebritat.  Marc Sintes es mostra com una persona tímida i reservada, i  assegura que la seva feina és fruit de la passió que sent per  la música des de ben petit. L’entrevistadora li augura una  carrera brillant, a la qual cosa en Marc afegeix que res li agradaria més que dedicar-se professionalment a la música,  raó per la qual s’esforça estudiant. Com a comiat, l’entrevistadora desitja molta sort a en Marc   en els seus projectes.

2   L’entrevistadora ha seguit el qüestionari número 2 perquè   és el que més s’aproxima al contingut de l’entrevista. Així,   a la primera pregunta respon el fet que en Marc expliqui   que després del Certamen és molt conegut i li demanin  autògrafs; a la segona pregunta contesta quan confessa   que les composicions són fruit de la passió que sent per la música; i, a la darrera pregunta, en Marc confessa que res li agradaria més que dedicar-sE professionalment a la música. 

 3   El qüestionari de l’entrevista que hem escoltat ha estat  confeccionat mitjançant enunciats afirmatius que  l’entrevistadora deixa inacabats per tal que sigui l’entrevistat  qui els acabi, som s’observa en els exemples següents:
 1. t’has convertit en tota una celebritat…  
 2. Segons els membres del jurat, l’originalitat i la qualitat de les  teves composicions musicals semblen més pròpies d’un  compositor de renom que d’un jove de només catorze anys…   
 3. Però això és només el començament d’una carrera brillant,  esperem…

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada