dimarts, 24 de setembre del 2019

EL TEXT NARRATIU (TEMA 1 i 2)


Copia aquest esquema i completa'l. 

EL TEXT NARRATIU
  • DEFINICIÓ: La narració és el relat d'uns fets, ...................... o ...................., que es desenvolupen en un ............... i un temps determinat.
    • Exemples: acudit, c............., novel·la, rondalla, llegenda, notícia, blog personal, dietari (diari personal)...
    • TEMA: de què tracta la narració, la i......... central. Per exemple, una novel·la de tema històric, amorós...
    • TRAMA O AR.................: és el resum dels fets que es desenvolupen en el text. 
    • ESTRUCTURA bàsica: 
      1. Pl.................. o presentació.: situació inicial i presentació dels personatges, espai, temps (situació de la història).
      2. Nus: part central, més llarga, en què es relaten els fets. (Conflicte)
      3. D.....................: final de la història. (Resolució)
  • ELEMENTS del text narratiu: 
    • Narrador: p. 32
      • extern (3a persona): 
        • omniscient: ho coneix tot dels personatges (què fan, què pensen...)
        • observador: només transmet el que veu, no introdueix sentiments, pensaments...
        •  .....................: és un cas molt concret, quan el narrador d'una història ens explica que ha trobat un escrit (carta, història...) i ens l'explica.
      • interm(1a persona): 
        • protagonista : ens conta la seva història (monòleg interior)
        •  ..............: és un personatge i ens explica la història del protagonista i dels fets (per exemple Doctor Watson explica la història de Sherlock Holmes)
    • Personatges: 
      • principals/...................
        • ...................... (heroi)/ antagonista
        • ...................../ oponents
      • reals/ .................
      • plans/ ...................
    • Espai
    • Temps: 
        • intern: durada de la història (Per exemple, podem dir que en cada un dels llibres de Harry Potter passa un curs escolar perquè comencen a l'nici de curs i acaben a les vacances; per tant x mesos...)
        • extern (època): podem dir que passaria a l'edat mitjana, a l'actualitat?, al futur? es diuenj els anys? hi ha internet? mòbil? cotxes? o van en carros?)
      • ordre: 
        • cronològic: s'expliquen els fets per ordre així com passen
        • hi ha desplaçaments/ salts temporals: retrospecció (salt endarrere)/ anticipació (salt cap endavant)   (p. 8)
  • CARACTERÍSTIQUES
    • Els verbs solen estar en ...................... (va anar, havia anat...)
    • Contenen marcadors temporals (un dia, després, aleshores, pocs dies després...)
    • Un text narratiu (com una novel·la o un conte, per exemple) poden incloure també:
      • descripció: (sobretot en el plantejament on es presenten els personatges)
      •  .................................: fragments de conversa entre els personatges. Es poden expressar mitjançant: 
        • discurs .................. (els que diuen els personatges, s'escriuen amb guionets, cometes...)
        • ........................................: el narrador explica què diuen els personatges. 
    • Ja hem dit que un text narratiu pot ser real o inventat, però el més important és que sigui ver...................., és a dir, creïble, que sembli real. 
    • Els escriptors empren una sèrie de tècniques per mantenir viva l'atenció: 
      • creació d'..................................
      • cops d'efecte
      • canvis en l'ordre i la durada
        • retrospecció (flash-back)
        • an.............................







CORRECCIÓ

  • DEFINICIÓLa narració és el relat d'uns fets, reals o ficticis, que es desenvolupen en un espai i un temps determinat.
    • Exemples: acudit, conte, novel·la, rondalla, llegenda, notícia, blog personal, dietari (diari personal)...
  • TEMA: de què tracta la narració, la idea central. Per exemple, una novel·la de tema històric, amorós...
  • TRAMA O ARGUMENT: és el resum dels fets que es desenvolupen en el text. 
  • ESTRUCTURA bàsica: 
  1. Plantejament o presentació: situació inicial i presentació dels personatges. 
  2. Nus: part central, més llarga, en què es relaten els fets. 
  3. Desenllaç: final de la història.
  • ELEMENTS del text narratiu: 
    • Narrador:
      • extern: omniscient, observador o  editor
      • intern: protagonista o testimoni
    • Personatges): 
      • principals/secundaris
        • protagonista/ antagonista
        • ajudants/ oponents
      • reals/ fantàstics
      • plans/ redons
    • Espai
    • Temps
      • intern (durada) / extern (època)
      • ordre: cronològic/ retrospecció (flashback)/ anticipació
  • CARACTERÍSTIQUES
    • Els verbs estan en passat (va anar, havia anat...)
    • Marcadors temporals (un dia, després, aleshores, pocs dies després...)
    • Un text narratiu (com una novel·la o un conte, per exemple) poden incloure també fragments descriptius (sobretot en el plantejament on es presenten els personatges) i diàlegs (discurs directe i discurs indirecte).
    • Ja hem dit que un text narratiu pot ser real o inventat, però el més important és que sigui VERSEMBLANT, és a dir, creïble, que sembli real. 
    • Els escriptors empren una sèrie de tècniques per mantenir viva l'atenció: 
      • creació d'expectatives.
      • cons d'efecte
      • canvis en l'ordre i la durada
        • retrospecció
        • anticipació







TIPUS DE NARRADOR 
  • narrador INTERN (participa en la història, és un personatge) (en 1a persona)
    • Protagonista (narra els fets qui protagonitza l’acció).
    • Testimoni (conta uns fets que ha presenciat, és un personatge secundari).
  • narrador EXTERN (no participa en la història, no és un personatge) (en 3a persona)
    • narrador omniscient (conta el que fan i el que diuen els personatges i, a més a més, té la capacitat d’introduir-se en el seu interior).
    • narrador objectiu o observador (només relata allò que es pot veure des d’un punt de vista extern i sense expressar sentiments ni pensaments).
    • narrador editor: explica uns fets que diu que ha llegit en algun altre document...


ACTIVITATS DE REPÀS

1. Identifica el tipus de narrador de cada un dels textos següents: 

TEXT 1
 Després de moltes hores de nedar, vaig arribar a una platja on em vaig adormir profundament. Quan em vaig despertar vaig voler aixecar-me, ajagut d’esquena com estava, però no em vaig poder moure. Tenia tot el cos fermat, des de les aixelles fins a les cuixes. Només podia mirar al cel. Jonathan swift (2006) Els viatges de Gulliver. 

TEXT 2
Un minut més tard, els dos ens trobàvem en el pati. A penes havíem assolit les ombres obscures, s’escoltà el pas del policia en la boira de dalt. Quan el seu ritme suau s’afeblí, Holmes es posà a fer feina en la porta de baix. El veia inclinar-se i fer força fins que l’obrí de sobte amb un estrèpit penetrant. Arthur Conan DoyLe (1996) Sherlock Holmes i els plànols del Bruce-Partington. 

TEXT 3
Es va sentir furiós, incòmode, com un nin a qui acaben de negar un premi. Volia penjar el telèfon tot d’una i començar a revisar la situació. Uns altres plans, unes altres alternatives. Va aixecar les espatles, en un intent de convèncer-se que no passava res, que potser era millor així. JorDi sierra i fabra (2001) Nit de divendres. 

TEXT 4
De sobte, un cotxe va frenar bruscament, en varen baixar dos individus i varen arrossegar l’al·lot cap a dins. Ell va allargar la mà cap a na Marina mentre li demanava ajut a crits. […] Ella va córrer cap a ell, però el cotxe va arrencar de seguida i el seu amic va desaparèixer. Gemma pasquaL i esCrivà (2001) Marina. 








SOLUCIÓ: 
TEXT1 : INTERN PROTAGONISTA
TEXT 2: INTERN TESTIMONI
TEXT 3: EXTERN OMNISCIENT
TEXT 4: EXTERN OBSERVADOR (o OBJECTIU)




2. Transforma el TEXT 1 de narrador intern a narrador extern. 

TEXT 1
 Després de moltes hores de nedar, vaig arribar a una platja on em vaig adormir profundament. Quan em vaig despertar vaig voler aixecar-me, ajagut d’esquena com estava, però no em vaig poder moure. Tenia tot el cos fermat, des de les aixelles fins a les cuixes. Només podia mirar al cel. Jonathan swift (2006) Els viatges de Gulliver. 


3. Llavors, transforma el TEXT 3 de narrador extern a narrador intern. 
TEXT 3
Es va sentir furiós, incòmode, com un nin a qui acaben de negar un premi. Volia penjar el telèfon tot d’una i començar a revisar la situació. Uns altres plans, unes altres alternatives. Va aixecar les espatles, en un intent de convèncer-se que no passava res, que potser era millor així. JorDi sierra i fabra (2001) Nit de divendres. 






DISCURS narratiu: (P.7)
  • Estil directe: (el narrador dona la paraula als personatges)
    • En Joan va dir: "No vendré a sopar"
    • Ell va demanar: "Vendràs a sopar?"
    • Ell va demanar: "Quan vendràs a sopar?"
    • Ell va demanar: "On aniràs a sopar?"
  • Estil indirecte: (explica el que va dir algú)
    • En Joan va dir que no vendria a sopar. 
      • Verbs de dicció (dir, explicar, aconsellar, replicar, contestar, demanar, afirmar, manifestar...) + que + frase (canvi temps verbal i persones)
      • Si és pregunta: 
        • verb de dicció + si + frase: 
          • Va demanar si vendries a sopar. 
        •  verb de  dicció + pregunta + frase
          • Va demanar quan vendries a sopar.
          • Va demanar on aniries a sopar.

4. Redacta aquest fragment en estil directe: 

En Joan li va demanar a na Marta si aquell capvespre volia anar amb ell a la biblioteca per fer el treball. Na Marta li va contestar que li sabia greu, però que no podia perquè havia d'anar a classe de guitarra. En Joan, llavors, li va demanar si l'endemà també tenia classe. Ella li va dir que no, que, si volia podien anar a fer el treball. Quedaren per l'endemà a les 17h a la biblioteca. 


5. Redacta aquest diàleg en estil indirecte: 

Un amic conta a una amiga: 
–Un dia, aquest estiu, anava jo caminant pels Pirineus i, de sobte, pel camí apareix un porc senglar. Arranc a córrer i ell darrere, i quan estava a punt d’afagar-me, llenega, i jo vaig poder pujar dalt d’una penya fora de la seva senda i… 
–Això em passa a mi i em cag de por!
 –I per què et penses que va llenegar el porc senglar?







ACTIVITATS DE COMPRENSIÓ ORAL

UNITAT 1


ATENCIÓ: 
  • Quan diuen "un quart de nou" són les 8:15h
  • Quan diuen "dos quarts de nou" són les 8:30h
  • Quan diuen "tres quarts de nou" són les 8:45h





SOLUCIÓ

1. Digues quins dels enunciats següents pronuncia cadascun dels personatges (Bel, Llum o Pep):
– Ja no cal que continuïs. LLUM
– Hi he anat a dos quarts de vuit. PEP
- Quina jaqueta? BEL
– Ei, com va? BEL
– Aquesta jaqueta és de noia. LLUM
– Puntual, a dos quarts de nou. LLUM
– Tranquil·les, ja us la deixaré un dia. PEP
– I on és aquesta botiga?  BEL
– La vaig descobrir dimarts passat. PEP


2. Respon si són vertaderes (V) o falses (F) les afirmacions següents:

  • L'al·lot i les al·lotes estan fent truites.  F
  • En Pep està content perquè s'ha comprat un ordinador. F
  • La jaqueta estava rebaixada al 75%. F
  • En Pep no s'ha sabut esperar a les segones rebaixes. F
  • Na Llum pensa que en Pep no hi toca gaire. V
  • En Pep va veure que dins la botiga hi havia llum. V
  • La jaqueta li va just a la mida. F
  • En Pep ha pagat 400 euros per la seva compra. F














UNITAT 2






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada