Copia aquest esquema i completa'l.
EL TEXT NARRATIU
- DEFINICIÓ: La narració és el relat d'uns fets, ...................... o ...................., que es desenvolupen en un ............... i un temps determinat.
- Exemples: acudit, c............., novel·la, rondalla, llegenda, notícia, blog personal, dietari (diari personal)...
- TEMA: de què tracta la narració, la i......... central. Per exemple, una novel·la de tema històric, amorós...
- TRAMA O AR.................: és el resum dels fets que es desenvolupen en el text.
- ESTRUCTURA bàsica:
- Pl.................. o presentació.: situació inicial i presentació dels personatges, espai, temps (situació de la història).
- Nus: part central, més llarga, en què es relaten els fets. (Conflicte)
- D.....................: final de la història. (Resolució)
- ELEMENTS del text narratiu:
- Narrador: p. 32
- extern (3a persona):
- omniscient: ho coneix tot dels personatges (què fan, què pensen...)
- observador: només transmet el que veu, no introdueix sentiments, pensaments...
- .....................: és un cas molt concret, quan el narrador d'una història ens explica que ha trobat un escrit (carta, història...) i ens l'explica.
- interm(1a persona):
- protagonista : ens conta la seva història (monòleg interior)
- ..............: és un personatge i ens explica la història del protagonista i dels fets (per exemple Doctor Watson explica la història de Sherlock Holmes)
- Personatges:
- principals/...................
- ...................... (heroi)/ antagonista
- ...................../ oponents
- reals/ .................
- plans/ ...................
- Espai
- Temps:
- intern: durada de la història (Per exemple, podem dir que en cada un dels llibres de Harry Potter passa un curs escolar perquè comencen a l'nici de curs i acaben a les vacances; per tant x mesos...)
- extern (època): podem dir que passaria a l'edat mitjana, a l'actualitat?, al futur? es diuenj els anys? hi ha internet? mòbil? cotxes? o van en carros?)
- ordre:
- cronològic: s'expliquen els fets per ordre així com passen
- hi ha desplaçaments/ salts temporals: retrospecció (salt endarrere)/ anticipació (salt cap endavant) (p. 8)
- CARACTERÍSTIQUES:
- Els verbs solen estar en ...................... (va anar, havia anat...)
- Contenen marcadors temporals (un dia, després, aleshores, pocs dies després...)
- Un text narratiu (com una novel·la o un conte, per exemple) poden incloure també:
- descripció: (sobretot en el plantejament on es presenten els personatges)
- .................................: fragments de conversa entre els personatges. Es poden expressar mitjançant:
- discurs .................. (els que diuen els personatges, s'escriuen amb guionets, cometes...)
- ........................................: el narrador explica què diuen els personatges.
- Ja hem dit que un text narratiu pot ser real o inventat, però el més important és que sigui ver...................., és a dir, creïble, que sembli real.
- Els escriptors empren una sèrie de tècniques per mantenir viva l'atenció:
- creació d'..................................
- cops d'efecte
- canvis en l'ordre i la durada
- retrospecció (flash-back)
- an.............................
CORRECCIÓ
- DEFINICIÓ: La narració és el relat d'uns fets, reals o ficticis, que es desenvolupen en un espai i un temps determinat.
- Exemples: acudit, conte, novel·la, rondalla, llegenda, notícia, blog personal, dietari (diari personal)...
- TEMA: de què tracta la narració, la idea central. Per exemple, una novel·la de tema històric, amorós...
- TRAMA O ARGUMENT: és el resum dels fets que es desenvolupen en el text.
- ESTRUCTURA bàsica:
- Plantejament o presentació: situació inicial i presentació dels personatges.
- Nus: part central, més llarga, en què es relaten els fets.
- Desenllaç: final de la història.
- ELEMENTS del text narratiu:
- Narrador:
- extern: omniscient, observador o editor
- intern: protagonista o testimoni
- Personatges):
- principals/secundaris
- protagonista/ antagonista
- ajudants/ oponents
- reals/ fantàstics
- plans/ redons
- Espai
- Temps
- intern (durada) / extern (època)
- ordre: cronològic/ retrospecció (flashback)/ anticipació
- CARACTERÍSTIQUES:
- Els verbs estan en passat (va anar, havia anat...)
- Marcadors temporals (un dia, després, aleshores, pocs dies després...)
- Un text narratiu (com una novel·la o un conte, per exemple) poden incloure també fragments descriptius (sobretot en el plantejament on es presenten els personatges) i diàlegs (discurs directe i discurs indirecte).
- Ja hem dit que un text narratiu pot ser real o inventat, però el més important és que sigui VERSEMBLANT, és a dir, creïble, que sembli real.
- Els escriptors empren una sèrie de tècniques per mantenir viva l'atenció:
- creació d'expectatives.
- cons d'efecte
- canvis en l'ordre i la durada
- retrospecció
- anticipació
- narrador INTERN (participa en la història, és un personatge) (en 1a persona)
- Protagonista (narra els fets qui protagonitza l’acció).
- Testimoni (conta uns fets que ha presenciat, és un personatge secundari).
- narrador EXTERN (no participa en la història, no és un personatge) (en 3a persona)
- narrador omniscient (conta el que fan i el que diuen els personatges i, a més a més, té la capacitat d’introduir-se en el seu interior).
- narrador objectiu o observador (només relata allò que es pot veure des d’un punt de vista extern i sense expressar sentiments ni pensaments).
- narrador editor: explica uns fets que diu que ha llegit en algun altre document...
ACTIVITATS DE REPÀS
1. Identifica el tipus de narrador de cada un dels textos següents:
TEXT 1
Després de moltes hores de nedar, vaig arribar a una platja on em vaig adormir profundament. Quan em vaig despertar vaig voler aixecar-me, ajagut d’esquena com estava, però no em vaig poder moure. Tenia tot el cos fermat, des de les aixelles fins a les cuixes. Només podia mirar al cel. Jonathan swift (2006) Els viatges de Gulliver.
TEXT 2
Un minut més tard, els dos ens trobàvem en el pati. A penes havíem assolit les ombres obscures, s’escoltà el pas del policia en la boira de dalt. Quan el seu ritme suau s’afeblí, Holmes es posà a fer feina en la porta de baix. El veia inclinar-se i fer força fins que l’obrí de sobte amb un estrèpit penetrant. Arthur Conan DoyLe (1996) Sherlock Holmes i els plànols del Bruce-Partington.
TEXT 3
Es va sentir furiós, incòmode, com un nin a qui acaben de negar un premi. Volia penjar el telèfon tot d’una i començar a revisar la situació. Uns altres plans, unes altres alternatives. Va aixecar les espatles, en un intent de convèncer-se que no passava res, que potser era millor així. JorDi sierra i fabra (2001) Nit de divendres.
TEXT 4
De sobte, un cotxe va frenar bruscament, en varen baixar dos individus i varen arrossegar l’al·lot cap a dins. Ell va allargar la mà cap a na Marina mentre li demanava ajut a crits. […] Ella va córrer cap a ell, però el cotxe va arrencar de seguida i el seu amic va desaparèixer. Gemma pasquaL i esCrivà (2001) Marina.
SOLUCIÓ:
TEXT1 : INTERN PROTAGONISTA
TEXT 2: INTERN TESTIMONI
TEXT 3: EXTERN OMNISCIENT
TEXT 4: EXTERN OBSERVADOR (o OBJECTIU)
2. Transforma el TEXT 1 de narrador intern a narrador extern.
TEXT 1
Després de moltes hores de nedar, vaig arribar a una platja on em vaig adormir profundament. Quan em vaig despertar vaig voler aixecar-me, ajagut d’esquena com estava, però no em vaig poder moure. Tenia tot el cos fermat, des de les aixelles fins a les cuixes. Només podia mirar al cel. Jonathan swift (2006) Els viatges de Gulliver.
3. Llavors, transforma el TEXT 3 de narrador extern a narrador intern.
TEXT 1
Després de moltes hores de nedar, vaig arribar a una platja on em vaig adormir profundament. Quan em vaig despertar vaig voler aixecar-me, ajagut d’esquena com estava, però no em vaig poder moure. Tenia tot el cos fermat, des de les aixelles fins a les cuixes. Només podia mirar al cel. Jonathan swift (2006) Els viatges de Gulliver.
3. Llavors, transforma el TEXT 3 de narrador extern a narrador intern.
TEXT 3
Es va sentir furiós, incòmode, com un nin a qui acaben de negar un premi. Volia penjar el telèfon tot d’una i començar a revisar la situació. Uns altres plans, unes altres alternatives. Va aixecar les espatles, en un intent de convèncer-se que no passava res, que potser era millor així. JorDi sierra i fabra (2001) Nit de divendres.
DISCURS narratiu: (P.7)
Es va sentir furiós, incòmode, com un nin a qui acaben de negar un premi. Volia penjar el telèfon tot d’una i començar a revisar la situació. Uns altres plans, unes altres alternatives. Va aixecar les espatles, en un intent de convèncer-se que no passava res, que potser era millor així. JorDi sierra i fabra (2001) Nit de divendres.
- Estil directe: (el narrador dona la paraula als personatges)
- En Joan va dir: "No vendré a sopar"
- Ell va demanar: "Vendràs a sopar?"
- Ell va demanar: "Quan vendràs a sopar?"
- Ell va demanar: "On aniràs a sopar?"
- Estil indirecte: (explica el que va dir algú)
- En Joan va dir que no vendria a sopar.
- Verbs de dicció (dir, explicar, aconsellar, replicar, contestar, demanar, afirmar, manifestar...) + que + frase (canvi temps verbal i persones)
- Si és pregunta:
- verb de dicció + si + frase:
- Va demanar si vendries a sopar.
- verb de dicció + pregunta + frase
- Va demanar quan vendries a sopar.
- Va demanar on aniries a sopar.
4. Redacta aquest fragment en estil directe:
En Joan li va demanar a na Marta si aquell capvespre volia anar amb ell a la biblioteca per fer el treball. Na Marta li va contestar que li sabia greu, però que no podia perquè havia d'anar a classe de guitarra. En Joan, llavors, li va demanar si l'endemà també tenia classe. Ella li va dir que no, que, si volia podien anar a fer el treball. Quedaren per l'endemà a les 17h a la biblioteca.
5. Redacta aquest diàleg en estil indirecte:
Un amic conta a una amiga:
–Un dia, aquest estiu, anava jo caminant pels Pirineus i, de sobte, pel camí apareix un porc senglar. Arranc a córrer i ell darrere, i quan estava a punt d’afagar-me, llenega, i jo vaig poder pujar dalt d’una penya fora de la seva senda i…
–Això em passa a mi i em cag de por!
–I per què et penses que va llenegar el porc senglar?
ACTIVITATS DE COMPRENSIÓ ORAL
UNITAT 1
SOLUCIÓ
UNITAT 2
ACTIVITATS DE COMPRENSIÓ ORAL
UNITAT 1
ATENCIÓ:
- Quan diuen "un quart de nou" són les 8:15h
- Quan diuen "dos quarts de nou" són les 8:30h
- Quan diuen "tres quarts de nou" són les 8:45h
SOLUCIÓ
1. Digues quins dels enunciats següents
pronuncia cadascun dels personatges (Bel, Llum o Pep):
– Ja no cal que continuïs. LLUM
– Hi he anat a dos quarts de vuit. PEP
- Quina jaqueta? BEL
– Ei, com va?
BEL
– Aquesta jaqueta és de noia.
LLUM
– Puntual, a dos quarts de nou.
LLUM
– Tranquil·les, ja us la deixaré un
dia. PEP
– I on és aquesta botiga? BEL
– La vaig descobrir dimarts passat.
PEP
2. Respon si són vertaderes (V) o
falses (F) les afirmacions següents:
-
L'al·lot i les al·lotes estan fent truites. F
-
En Pep està content perquè s'ha comprat un ordinador. F
-
La jaqueta estava rebaixada al 75%. F
-
En Pep no s'ha sabut esperar a les segones rebaixes. F
-
Na Llum pensa que en Pep no hi toca gaire. V
-
En Pep va veure que dins la botiga hi havia llum. V
-
La jaqueta li va just a la mida. F
-
En Pep ha pagat 400 euros per la seva compra. F
UNITAT 2
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada