diumenge, 20 de setembre del 2020

LA COMUNICACIÓ: ELEMENTS I FUNCIONS DEL LLENGUATGE. EL SIGNE LINGÜÍSTIC

LA COMUNICACIÓ. ELS SIGNES.
  • Comunicació i llenguatge
  • Elements de la comunicació
  • Funcions del llenguatge
  • Tipus de signes: indicis, icones i símbols.
  • El signe lingüístic:
    • Significat, significant i referent
    • La doble articulació del llenguatge: morfemes i fonemes
******






*****Mira el vídeo següent i pren apunts al quadern sobre l'explicació a partir del següent guió. ATENCIÓ! NO HO HAS D'ESCRIURE TOT: TAN SOLS ANAR FENT UN ESQUEMA AMB INFORMACIÓ BÀSICA.
  • COMUNICACIÓ
    • ELEMENTS DE LA COMUNICACIÓ
  • LLENGUATGE
    • FUNCIONS DEL LLENGUATGE
  • SIGNES:
    • QUÈ SÓN?
    • TIPUS: INDICI, ICONA, SÍMBOL (signe lingüístic)



























TIPUS DE SIGNES:
  • 1a classificació (pel sentit): visuals/ tàctils/auditius/olfactius/gustatius
  • 2a classificació: (segons Peirce)
    • INDICIS:
      • són naturals
      • relació directa: causa > efecte
        • veim fum---> hi ha foc
        • veim núvols --> possibilitat de pluja
        • veim arc de sant MArtí --> en alguna part plou
    • ICONES: 
      • artificials
      • semblança amb el que representen: 
        • pictogrames
        • emoticones...






























    • SÍMBOLS:
      • arbitraris/ (fruit d'un acord o convenció perquè tal cosa "simbolitzi" o "signifiqui" tal altra)
      • no hi ha relació evident entre significat i significant
        • paraules (signes lingüístics), nombres, símbols químics, ... $, +, @,  %, logos...



























SIGNE LINGÜÍSTIC:




El signe lingüístic és:

  • arbitrari (convencional)
  • lineal
  • immutable
  • doblement articulat (doble articulació: monemes i fonemes)
  • generalitzador



Aquesta imatge és prou clarificadora com a resum del tema, però conté algunes imprecisions i hi falta alguna cosa... Comenta-la!











****COMENTARIS?

  • falta el REFERENT, com a element del SIGNE LINGÜÍSTIC.
  • el SIGNE LINGÜÍSTIC no hauria d'estar al centre, sinó sortint com a tipus de SÍMBOL. En el centre hi haurà d'haver SIGNES. Ara bé, el SIGNIFICANT i el SIGNIFICAT haurien de continuar sortint del quadre SIGNE LINGÜÍSTIC. 
  • A SIGNIFICANT (en referència a la doble articulació del llenguatge) haurien de sortir dues línies, però una hauria de ser de FONEMES i l'altra de MONEMES. Dins aquesta darrera, sortiren LEXEMA i MORFEMA. 

POWERPOINT DE RESUM DE TOTS AQUESTS ASPECTES


































ACTIVITAT 
1. Quants de significants possibles de la paraula arbre ets capaç d'escriure? I quants de significats coneixes?
2. Per què deim que la paraula CASETA és un signe doblement articulat? Explica-ho. 
3. Indica si aquestes afirmacions són VERTADERES o FALSES i comenta-les: 

  1. El significant i el significat formen part de la llengua. 
  2. El singnificant és la imatge mental del concepte. 
  3. El significat és la imatge acústica del concepte. 
  4. Ferdinand de Saussure contradiu la teoria del signe lingüístic. 
4. Llegiu el text  i contestau:
  • Relaciona aquests conceptes amb cada enunciat llegit al text: significant, referent, significat, codi no lingüístic, codi lingüístic, caràcter simbòlic.
    • Comunicació produïda per crits involuntaris instintius.
    • Sons convencionals articulats de manera voluntària
    • Sistema de símbols produïts de manera deliberada. 
    • Representants dels elements de l'experiència, imatge. 
    • Elements de l'experiència. 
    • La paraula ha de denotar la imatge, ha de retolar-la. 
  • Definiu i posau un sinònim de cada una de les paraules següents que apareixen al text: 
    • DELIBERADA
    • ESSÈNCIA
    • CONVENCIONALS
    • ARTICULATS
    • DENOTAR
    • PARAL·LEL








































CORRECCIÓ

1. Quants de significants possibles de la paraula arbre ets capaç d'escriure? árbol, tree, arbre, arvre... I significats? un

2. Per què deim que la paraula CASETA és un signe doblement articulat? Explica-ho. 
fonemes c-a-s-e-t-a  i monemes (cas-eta)

3. Indica si aquestes afirmacions són VERTADERES o FALSES i comenta-les: 

  1. El significant i el significat formen part de la llengua.  V
  2. El singnificant és la imatge mental del concepte. F
  3. El significat és la imatge acústica del concepte. F
  4. Ferdinand de Saussure contradiu la teoria del signe lingüístic. F
4. Llegiu el text 6 de la pàgina 59 i contestau:



  • Relaciona aquests conceptes amb cada enunciat llegit al text: significant, referent, significat, codi no lingüístic, codi lingüístic, caràcter simbòlic.
    • Comunicació produïda per crits involuntaris instintius. CODI NO LINGÜÍSTIC
    • Sons convencionals articulats de manera voluntària. CODI LINGüÍSTIC
    • Sistema de símbols produïts de manera deliberada. CARÀCTER SIMBÒLIC
    • Representants dels elements de l'experiència, imatge. SIGNIFICATS
    • Elements de l'experiència. REFERENTS
    • La paraula ha de denotar la imatge, ha de retolar-la. SIGNIFICANTS
  • Definiu i posau un sinònim de cada una de les paraules següents que apareixen al text: 
    • DELIBERADA: no instintiva, pensada, voluntària
    • ESSÈNCIA: qualitat intrínseca, ...
    • CONVENCIONALS: fruit d'un acord o convenció
    • ARTICULATS: produïts, emesos...
    • DENOTAR: representar, enunciar
    • PARAL·LEL: equivalent... 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada