- INTRODUCCIÓ: presentar el tema o posicionament. Captar l'atenció. (un paràgraf o dos de breus)
- ARGUMENTACIÓ: (un paràgraf per a cada argument)
- s'hi inclouen arguments (també hi pot aparèixer algun contraargument que després es rebatrà)
- tot ha d'estar ben desenvolupat i explicat (raonat)
- s'ha de subdividir en paràgrafs segons els arguments aportats.
- CONCLUSIÓ: síntesi final i opinió reafirmada contundent (també qualque proposta) (un paràgraf). Solem iniciar-la amb "En conclusió,", "Per concloure,"
Llargada suggerida (és un suggeriment: no vol dir que hagi de ser exactament així!!!!!)
- Introducció: 30 paraules
- Argumentació: 140 paraules
- Conclusió: 30 paraules
Característiques i elements:
- Títol que capti l'atenció.
- ús de l'estàndard (formalitat mitjana-alta)---> però en algun moment pot intentar acostar-se al lector fent ús d'expressions més col·loquials.
- ús de la 1a persona (subjectivitat)
- ús de la ironia i els dobles sentits
- ús d'exemples per reforçar el que s'afirma
- cites d'autoritat per reforçar l'opinió (es posen entre cometes)
- lèxic subjectiu/ connotatiu (adjectius i altres mots amb significat positiu o negatiu molt marcat: agradable, estar condemnats a, andròmines, valuós, ...)
- verbs d'opinió: pensar, creure, defensar, trobar, opinar, condemnar, defensar...
- preguntes retòriques
- repeticions (per reforçar la idea)
- sinònims (per reforçar)
- mecanismes per acostar-se als lectors (incisos, 2a persona, baixar el registre)
- connectors---->
LLISTAT DE CONNECTORS EXTRETS DELS CRITERIS DE LA UNIVERSITAT DE BARCELONA (CUB)
- Per ordenar les parts del textIniciContinuacióFinalabans de resa continuacióal finalabans de tottot seguiten últim lloc / en últim termeabans (que)després (que)en darrer lloc / en darrer termeen primer llocen segon llocfinalmentd’entrada / per començarposteriormentper acabarprimer (de tot)segonper tancarprimeramentsegonamentper fi
- Per presentar la informacióa propòsit deamb referència aen el marc deen l’àmbit deen un altre ordre de cosespel que fa arespecte arespecte de
No s’han d’utilitzar en relació a ni en quant a atès que són incorrectes. - Per desenvolupar o continuar explicant un temaa mésaixíaixí mateixaixò ésaltramentcom tambéd’altra bandadit d’una altra maneraefectivamenten altres paraulesen efecteés a dirés mésmés encarao siguitambé
- Per exemplificara tall d’exemplea tall de mostraaixícom a mostracom és araconcretamenten concreten el cas deen especialen particularespecialmentn’és un bon exemplen’és un exemple clarparticularmentper exemple (p. ex.)per il·lustrarper posar un exempleun bon exemple deuna bona mostra de
No s’ha d’utilitzar l’abreviatura i. e., pròpia dels textos anglesos. És preferible fer servir p. ex. - Per fer èmfasical insistircal destacarcal fer esmentcal fer referènciacal recalcarcal recordarcal remarcarcal subratllarconvéde la mateixa maneradit d’una altra maneraefectivamenten altres paraulesen altres termesen efecteés per això queigualmentla idea central ésmés encaras’ha d’insistirs’ha de destacars’ha de fer esments’ha de fer referèncias’ha de recalcars’ha de recordars’ha de remarcars’ha de subratllartal com s’ha ditval a dirval la pena dir
No s’ha d’utilitzar tal i com perquè és incorrecte. - Per resumir o conclourea l’última manera dea tall de conclusióa tall de recapitulacióal cap i a la fial capdavallamb tot plegatbreumentcom a conclusiócom a resumcomptat i debatutconcloentde fetde manera genèricade manera globalen conclusióen conjunten darrer termeen definitivaen generalen poques paraulesen sumaen resumfet i fetfinalmentglobalmentper acabarper concloureper firecapitulantresuminttot plegat
No s’ha d’utilitzar per últim perquè és incorrecte. - Per unir elements (connectors copulatius)així comcom tambéii tambénio
No s’ha d’utilitzar així com també perquè és redundant. - Per distribuir els elements (connectors distributius)ara… arabé… béd’un costat… i de l’altred’una banda… i de l’altrad’una part… i de l’altraja sigui… ja siguini… nino només… sinóno només… sinó queno només… sinó tambéno solament… sinóno solament… sinó queno solament… sinó tambéno sols… sinóno sols… sinó queno sols… sinó tambéo… oo bé… o béper un costat… i per l’altreper una banda… i per l’altraper una part… i per l’altratant… com
- Per expressar causa (connectors causals)a causa deamb motiu deatès/atesa/atesos/atesesatès quecom quecom sigui queconsiderant quegràcies aja quepel fet queper aquest motiuper aquesta raóper causa deper causa queper culpa deper raó de
No s’ha d’utilitzar doncs amb valor causal. - Per expressar finalitat (connectors finals)a fi dea fi quea l’efecte deamb aquest objectiuamb aquest propòsitamb aquesta finalitatamb l’objectiu deamb la finalitat deamb vista aper tal deper tal que
Només s’ha d’utilitzar per a què en frases interrogatives. - Per expressar conseqüència (connectors consecutius)a conseqüència deaixíaixí doncsaixí és quealeshorescom a conseqüència decosa quede manera quedoncsés per això quefins al punt queper aixòper aquest fetper consegüentper tanttalment… quetan… quetant… que
No s’ha d’utilitzar conseqüentment amb valor consecutiu. - Per expressar condició (connectors condicionals)a condició dea condició queen cas deen cas queen el cas deen el cas quellevat quementrenomés denomés queposat queprenent en consideraciósisi calsi consideremsi de cassi és necessarisi és procedentsi fa al cassi fos el cassi no [+ verb]si no és quesi per cassols quetenint en consideraciótret que
No s’ha d’utilitzar sempre i quan perquè és incorrecte. - Per expressar oposició (connectors adversatius)així comaixí i total contrarialtramentamb totara bében al contraricontràriamentd’altra bandaen canvien realitaten veritati això quei nomentre quemés aviatno… sinóperòper contrarealmentsinó (que)tanmateixtot i això
- Per expressar concessió (connectors concessius)així i totbé quede tota maneraencara quemal quemalgrat (que)malgrat totmentre queni queper bé queper més quesi bétot amb tottot i (que)tot i aixítot i amb això
CONTRA ELS DIACRÍTICS
(Vicenç Pagès Jordà: "La caldera esquerdada". Article extret del seu blog)
- INTRODUCCIÓ:
- ARGUMENTACIÓ:
- (CONTRAARGUMENT) CAUSA/CULPA: LA GRAMÀTICA---> evitar confusió
- INUTILITAT I ANACRONISME:
- + INCOHERÈNCIA:
- COMPLICACIÓ/ DIFICULTAT---> CONTRA LA REFORMA GRAMATICAL DE POMPEU FABRA:
- CONCLUSIÓ:
- 1a persona
- verbs d'opinió
- ironies
- molts d'exemples per reforçar el que defensa o ataca
- incisos (ironia)
- preguntes retòriques
- dobles sentits
- conclusió final: CONTUNDÈNCIA----> ELIMINACIÓ DELS DIACRÍTICS EN FAVOR DE LA SIMPLICITAT.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada