dimarts, 14 de maig del 2019

EL TEATRE (unitat didàctica 1r ESO: temes 7-8-9) SOLUCIONARI



  • EL TEXT TEATRAL/ TEXT DRAMÀTIC: el receptor és lector
    • ELEMENTS:
      • parlaments:
        • S’escriuen:
          • nom dels personatges tot en versaleta (=majúscula)
          • parlament en lletra redona.
        • Poden ser:
          • dialogats---> [DIÀLEG
              • apareixen dins altres textos (narració, teatre…)
              • hi tenen imporància els gestos i la comunicació no verbal
              • S’hi usen expressions, interjeccions, mots crossa… i solen situar-se dins els registres informals. ]poden ser espontanis / planificats (teatre, entrevistes...)
          • estructura: obertura – desenvolupament – tancament
          • monologats
      • acotacions:
        • són fragments en què l’autor informa sobre aspectes de la representació
          • N’hi ha una de més completa al principi de l’obra i llavors d’altres entorn als diàlegs de tota l’obra.
        • van en cursida i dins parèntesis
        • Poden ser:
          • d’interpretació (quins gestos fer, quins moviments, el to, actuació...)
          • escèniques: sobre el decorat, la il·luminació, els efectes sonors
        • Solen enunciar-se amb adjectius (alegre), verbs en gerundi (cridant) o present (entra i s’asseu)
    • ESTRUCTURA:
        • ACTES: en general n’hi ha tres (plantejament, nus i desenllaç) i són el conjunt d’escenes que formen una part de l’argument. Mantenen una unitat de lloc i en la representació es marquen amb una baixada de teló
        • ESCENES: parts en què es subdivideixen els actes. Cada pic que entra o surt un personatge es produeic un canvi d’escena. Solen aparèixer numerades…
    • GÈNERES: els gèneres més destacats des de l'època grega són TRAGÈDIA i COMÈDIA. 
      • TRAGÈDIA: 
        • personatges importants (déus, reis, nobles...) 
        • abocats a les desgràcies
        • no es poden escapar del destí tràgic
        • intenta emocionar
      • COMÈDIA:
        • personatges normals (criats, pagesos, cuiners...)
        • els passen "desgràcies" quotidianes
        • intenta fer riure i divertir. 

      • Posteriorment han anat apareixent altres subgèneres com el DRAMA, el MIM, les TERESETES, l'ÒPERA... 


  • REPRESENTACIÓ/ ESPECTACLE TEATRAL: és la posada en escena. El receptor és espectador (públic)
    • EQUIP:
      • ARTÍSTIC: són els “creadors”
        • director
        • actors i actrius
        • dissenyadors de decorat, de la il·luminació, del vesturari, de la coreografia…
      • EQUIP TÈCNIC: són els que fan el material (fustersm sastres i modistes, perruquers…) i tècnis de llum, decorat, so… durant la representació.
    • OBJECTES:
      • ESCENOGRÀFICS: els que es relacionen amb l’escenari:
        • DECORAT per construir l’espai on es representa: s’hi inclouen l’UTILLATGE o ATREZZO: mobles, instruments, objectes que ambienten el lloc de l’obra
        • IL·LUMINACIÓ: recurs fomanental ja que es pot marcar si és de dia o de nit simplement amb una llum o altra; també per marcar el canvi d’escena.
        • MÚSICA i EFECTES SONORS: per ambientar i causar efectes diversos en l’espectador (intriga, emoció, tensió…)
      • DE L’ACTOR:
        • VESTUARI, PENTINAT I MAQUILLATGE: depenent de l`època, lloc, personatge… (Aquí hi posam les màscares, molt importants en èpoques antigues del teatre)
        • ACCESSORIS: per exempleun telèfon, un rellotge…
    • ESPAI TEATRAL:
ESCENARI
ESPAI DEL PÚBLIC: 
  • galliner
  • amfiteatre
  • llotges
  • platea









I ara és el moment de realitzar unes activitats per reforçar els coneixements adquirits: 
  • 1 p. 153
  • 7 p.156 
  • 7 p.157
  • 1 i 2 p.158
  • 1 p.175
  • 3 i 4 p.176
  • 7 p.178
  • 7 p.179
  • 1 i 2 p.197
  • 7 p200
  • 7 p.201

Recorda que, a part d'aquestes activitats, hem de llegir i treballar a classe l'obra "CRIATURES" de T de Teatre. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada